Berg af, Meseta op - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Berg af, Meseta op - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Berg af, Meseta op

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

13 Juni 2016 | Spanje, León

Boñar - León 49 km
Ik was vanmorgen lekker snel ingepakt en op weg voor de rit naar León. Het was al gauw te warm voor twee shirts en dus de rest van de dag in shirt zonder mouwen. Ja, het is dan toch mogelijk!!
In het eerste deel zaten nog twee klimmen, de laatste stuiptrekkingen van de bergen. Voor zicht op echte bergen moest ik achterom kijken. De rest tot aan León bestond voornamelijk uit glooiend op en neer gaande weg. Een teken dat ik op de Meseta, de Spaanse Hoogvlakte, ben beland. Na de imposante berglandschappen met overweldigende uitzichten van de afgelopen week is dit wel weer even wennen want het is wel mooi (niet alles) maar minder indrukwekkend. In veel dorpen onderweg waren ooievaars druk doende om hun jongen te voeren. Eigenlijk zijn het hele sierlijke vogels als ze vliegen.
In León aangekomen en na geïnstalleerd te zijn in het hotel was de eerste actie op zoek gaan naar een fietsenmaker. Mijn achterband heeft geen profiel meer over, dus ik wilde een nieuwe. Nou is dat met onze bandmaten niet zo gemakkelijk in het buitenland. Maar....., ik had mazzel. De eerste de beste fietsenwinkel had in eerste instantie niet mijn maat, alleen een iets smallere. Daar was ik niet heel blij mee, dus ik moest even wachten. Na 10 minuten kwam hij terug uit zijn opslag ofzo en had ie zowaar de juiste. De band is voor mij van onbekend merk maar ziet er degelijk uit, ook al heeft ie geen antileklaag. Je kunt niet alles hebben in het leven, toch?
Daarna nog een verkenningsrondje door de stad en langs terrassen. Op het eerste terras heb ik zitten genieten van de voetbalgeluiden die uit de cafés en huizen kwam, vooral toen Spanje 1-0 maakte. Je hebt helemaal geen tv nodig om de stand dan te weten. Nog niet veel gezien maar de eerste indruk van León is dat het een mooi onderhouden en gezellige stad is.
Wat ik al wel bekeken heb is het Casa de Botines van Gaudi, die zelf op een bankje voor de deur zit. Dit bouwwerk is minder indrukwekkend dan dat in Comillas of Barcelona, maar heeft duidelijk herkenbare elementen van Gaudi zoals het ijzersmeedwerk aan de gevel. Helaas kun je het interieur niet bezichtigen, tenzij ik me voordoe als de CEO van een onderneming die een groot krediet wil afsluiten. Er huist nu een bank in namelijk.
Naast de toeristen informatie staat de Ayuntamiento (stadhuis) en daar zag ik een maquette van de stad helemaal opgebouwd met behulp van printplaatjes en andere elektronica onderdelen (foto). Ik vond dat wel grappig bedacht.

  • 13 Juni 2016 - 23:49

    Kees Schmitz:

    Patrica, ik denk dat ik vandaag nog verder gekleurd ben. Jammer genoeg alleen gezicht, armen en benen. Dus straks zie ik er niet uit als ik ga zwemmen. Vragen ze of ik een wit duikerspak aan heb.

  • 14 Juni 2016 - 08:49

    Cor:

    Nog wel even naar het bisschoppelijk paleis, ook van Gaudi en........... daar mag je wel in, als je je netjes kleed!

  • 14 Juni 2016 - 09:49

    Anne-rose:

    Nou Kees fijn dat ze een nieuwe band hebben kunnen vinden. Je zou zo nu wel over relax zijn. Maar ja al die indrukken slokken je natuurlijk ook op. Goede reis vandaag. Anne-Rose

  • 14 Juni 2016 - 14:34

    Sacha:

    Hi Kees,
    Goed te horen dat het goed met je gaat! Leuk om te lezen wat je allemaal tegen komt onderweg en wat voor indrukken je allemaal opdoet.

    Geniet lekker van het zonnetje, want hier is het maar miezerig weer...


  • 19 Juni 2016 - 13:08

    Frits Vermeijs:

    Hallo die Kees!! Whaw... wat een fietsreis maak jij. Ik heb nu enkele van je verslagen gelezen. Maar wat jij daar allemaal bij elkaar hebt gefietst is INDRUKWEKKEND. Ongeacht dat je afziet in weer en wind en idioot lage temperaturen en ander ongemak trotseert, zit je net zo hard te genieten op het warme strand als te verrekken van de kou en regen in een bushokje in een totaal verlaten gehucht. Afzien in de stijle en stille bergritten is,lijkt mij, ook wel erg gaaf dat mee te maken en vol te houden tot je boven bent. Het genot komt er na met een zoevende afdaling alsof je zweeft. ik heb niet veel met petjes, maar met dit al neem ik wel even m'n petje voor je af. De omvang van je zwaarbelaste dijen zal vast ook wel INDRUKWEKKEND zijn geworden. Mijn advies: Wel af en toe laten masseren onderweg he! En hoe staat het met bijv. de zadelpijn en wat doe je daar aan? Geen last? Heb je ook niet veel last van wilde honden? Juist op het stuk van oost naar west richting Compostella de S. schijn je daar veel door belaagd te kunnen worden. Wandelaars hebben daar in ieder geval veel gedoe mee. Je geniet wel van de mooiste berglandschappen vooral op de route in Noord-Spanje en de mooiste architectuur en steden. Mijn derde 'INDRUKWEKKEND' gaat uit naar je plezier in lekker eten en terrasbezoek. Dat komt op elke bladzijde overduidelijk aan bod. Perfect. Houden zo!!!
    Geniet ze op je verdere tocht. Ik reageer later wel weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 136353

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: