Riaño nog geen dertig jaar - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Riaño nog geen dertig jaar - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Riaño nog geen dertig jaar

11 Juni 2016 | Spanje, Riaño

Riaño, rustdag
Lekker uitgeslapen vanmorgen en daarna op pad voor wat boodschappen en om Riaño te bekijken. Beide waren snel gepiept, het dorp stelt niet zoveel voor. Wel heerlijke koffie op het terras in de zon!
Een bezoek gebracht aan het etnologisch museum hier in Riaño. Dat was wel interessant en het gaf ook de verklaring waarom het dorp niet zo bijzonder is. Het huidige Riaño bestaat volgend jaar pas 30 jaar. In 1987 namelijk is hier het stuwmeer pas volgelopen en daarvoor moesten acht dorpen het veld ruimen. Van het oude Riaño hebben ze van alle huizen een foto gemaakt die nu in het museum hangen. En een video van het leven in het dorp vlak voordat het moest verdwijnen. Als je dat ziet en leest (krantenartikelen over de komst en protesten tegen het stuwmeer) dan ga je onwillekeurig toch met andere ogen kijken naar de prachtige omgeving hier. Niettemin blijft het gebied rond het stuwmeer geweldig mooi.
Vanmiddag nog even de berg van de camping omhoog op gelopen. Daar kun je op één plek aan drie kanten het Embalse de Riaño zien, schitterende uitzichten tot en met de toppen van de Picos toe. Al eerder vanmiddag een artist impression gemaakt van het zicht vanuit mijn tent.
In dat museum was ook nog een verhaal en foto van een oude vrouw van 90 jaar die de jeugd nog steeds leerde hoe je op de plaatselijke stelten moest lopen. Zij deed het nog steeds getuige de foto daar, en had het haar hele leven gedaan o.a. om rivieren over te steken.
Verder vandaag lekker rustig aan gedaan en even liggen bakken in de zon. Morgen ga ik weer op de pedalen, nog niet naar León want ik neem een "omweg" door het schitterende gebied en de zuidflank van de Picos.

• 11 Juni 2016 - 18:18

Sandra, het is soms ook adembenemend!!

• 11 Juni 2016 - 18:19

Marijke, ik heb nog veel meer mooie illustratieve foto's maar daar moeten jullie nog even op wachten.

• 11 Juni 2016 - 18:21

Volley maatjes, als jullie 7 juli gaan eten ben ik er nog niet bij, maar in september laat ik jullie weer alle hoeken van het veld zien, hoor!

• 11 Juni 2016 - 19:04

Wim Pleeging:

Ha ha ha die kees toch ,hij denkt dit alleen in het veld staat hg wim pl.

• 12 Juni 2016 - 09:41

Annekee:

Wat gaaf Kees, dat landschap dat je maakte. Een aquarel, vermoed ik. Wat leuk dat je ook die spullen bij je hebt! Heerlijk rustgevend om te focussen op zo'n tekening/ schildering, vind ik altijd. Die foto met de koe vind ik ook erg goed. Wil je de volgende keer zijn hoeven er ook opzetten? Veel plezier vandaag weer!

• 12 Juni 2016 - 09:43

Sorry: HAAR hoeven.

• 12 Juni 2016 - 22:00

Marian Van Kalmthout:

Wat een imposante natuur. Erg leuk de foto's te zien. We zijn er lang geleden geweest, kon me het niet meer precies voor de geest halen.