De San Glorio over - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu De San Glorio over - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

De San Glorio over

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

10 Juni 2016 | Spanje, Riaño

Potes - Riaño 60 km
Vanmorgen tegen elven pas vertrokken, want ik wilde de tent graag een beetje droog inpakken en 's nachts had het geregend. Niet veel maar toch.
Vanuit Potes ging het alleen nog maar omhoog, soms gering soms met flinke steiging. Een mooie, maar wel vrij zware tocht tot de top van de Puerto de San Glorio (1609m). Bij de koffiestop, al na tien kilometer, een tijdje met Belgisch echtpaar uit Gent zitten praten en over en weer tips uitgewisseld. Zij kwamen van de andere kant dan ik en hadden een kleine meid bij zich.
De weg naar de top was daarna nog lang. Telkens dacht ik dat ik verder was op de kaart dan in werkelijkheid, maar zoveel bochten passen niet op de kaart. Omdat ik dacht op de top te kunnen lunchen en die top steeds een (paar) bochten verder lag is het uiteindelijk een late lunch geworden. Toen ik boven was voelde ik me ongeveer zoals het bord op de top eruit zag (foto).
Reed ik omhoog grotendeels onder een grijze lucht met nevels, aan de andere kant van berg scheen de zon. Dus de afdaling gaf een heel andere indruk, ook doordat het landschap er daar anders uitzag. Deels ging het door een kloof over een vrij smalle weg. Maar wel een stuk makkelijker dan omhoog. De hele weg zag de omgeving er geweldig mooi uit, hier aan de zuidflank van de Picos de Europa.
Aan het einde van de afdaling kwam ik bij het stuwmeer Embalse de Riaño, hier zag het er geweldig mooi uit met de bergen aan de overkant. Zie de foto vanuit mijn tentje, ik kijk over het meer en tegen meerdere bergruggen achter elkaar. Voordat ik die tent kon opzetten moest ik wel effe 500m steil omhoog fietsen, maar dan heb je ook wat! Bovendien waaide de tent bijna weg tijdens het opzetten, ik denk dat ie nu stevig verankerd staat.
Eten ga ik zo doen in het restaurant van de camping, want boodschappen doen was me teveel; het dorp ligt namelijk nog weer een stuk lager dan die 500m naar de camping. Morgen blijf ik hier (wel boodschappen doen) vooral om van de mooie omgeving nog net aan de rand van de Picos te genieten.

  • 10 Juni 2016 - 20:39

    Kees Schmitz:

    Ria, helaas geen foto met badmuts, dat heb ik zorgvuldig vermeden. Geen gezicht.
    Ik ben dus wel verder gegaan want dan zie ik meer dan als ik was gebleven. Maar morgen blijf ik hier in Riaño, het is hier ook prachtig!

  • 11 Juni 2016 - 07:44

    Sandra:

    Ziet er adembenemend uit. Geniet ervan!

  • 11 Juni 2016 - 10:13

    Marijke:

    Weeer een mooi verhaal en prachtige illustratieve foto's!

  • 11 Juni 2016 - 10:41

    Wim Pleeging:

    Kees de hartelijke groeten van de volleybal vrienden.taaie rakker.hg willem pl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 136465

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: