Over La Bureba - Reisverslag uit Trespaderne, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Over La Bureba - Reisverslag uit Trespaderne, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Over La Bureba

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juni 2016 | Spanje, Trespaderne

Burgos - Trespaderne 75 km
Prachtig fietsweer vandaag, het begint zowaar iets warmer te worden. Heerlijk!
Vanuit Burgos in noord-noordoostelijke richting getrokken over La Bureba. Dit is een hoogvlakte, niet echt plat hoor, die door een paar gebergten is omsloten: Montes de Oca, Montes Obarenes en de Sierra de Oña. Deze vlakte heeft vooral een graanteelt functie maar in het oosten liggen ook wijngaarden (Rioja). De foto van de vlakte is gemaakt op een uitkijkpunt in Poza de la Sal, een leuk oud stadje. Overal smalle straatjes met keien en flink steil, en huizen van vakwerk en stapelsteen. Hier vandaan een schitterend uitzicht over de vlakte. Op de vlakte ben ik niet alleen maar graanvelden tegen gekomen, er was ook ineens een stuk dat uit kalksteen bergen bestond. Een mooi gezicht en het geeft variatie in het landschap. Op de tocht over de vlakte diverse dorpen gepasseerd met café, maar in alle gevallen gesloten. Dus ik had vandaag al na 50 km in Poza mijn eerste bakkie, een record denk ik.
Het laatste stuk van de rit werd meer bergachtig en dan vooral om me heen. Grote rotsen met giernesten en de gieren er boven rondcirkelend. Door twee desfiladeros gereden over deze weg. Schitterend om te zien. Beetje oppassen dat ik niet teveel werd afgeleid en het verkeer vergat (overigens was het vandaag op geen enkele weg druk).
Ik sta nu op de camping en heb net mijn eigen potje op. Morgen wil ik in noordwestelijke richting naar de Embalse del Ebro, de dag erna zou ik dan bij de oorsprong van deze grote rivier kunnen komen. Ook vandaag ben ik de Ebro weer overgestoken. Op mijn vorige reis door het zuiden van Spanje kruiste ik deze rivier al op enkele tientallen kilometers van de uitmonding in de Middellandse Zee.

  • 02 Juni 2016 - 20:57

    Kees Schmitz:

    Cor, bedankt voor het aanreiken van de superlatieven, kan ik ze ook eens gebruiken. Gisteren waren ze inderdaad van toepassing op de kathedraal. Echt geweldig mooi.

  • 02 Juni 2016 - 20:59

    Kees Schmitz:

    Ria, Theo, de chocolade was echt heerlijk en ik denk dat ik gezeten heb in het tentje dat Theo bedoelt, want die promenade komt uit bij El Cid.

  • 02 Juni 2016 - 21:00

    Kees Schmitz:

    Ik ga gauw mijn tent in want ik wordt lek gestoken door de muggen en dat wil wat zeggen als ik daar last van krijg.

  • 03 Juni 2016 - 06:59

    Ria:

    Ha Keessie, ik kan het niet vinden op de kaart dus geen speldje kunnen zetten. Mijn vergroot glas heb ik erbij maar dat heeft niet geholpen.............misschien volgende plaatsje wel. Het klinkt weer top alleen die muggen niet. Heb je eigenlijk deet bij je? Nu weet ik dat je me mist vandaag vanwege de muggen, want meestal prikken ze mij. haha , sorry voor je. Ik ga nu snel mijn koffertje inpakken.

  • 03 Juni 2016 - 13:06

    Valentijn Van Dijk:

    Hallo ome Kees,

    Ik lees jouw verhalen altijd met veel plezier. Vandaag een mooie kaart uit Burgos mogen ontvangen voor mijn verjaardag. Hartelijke dank daarvoor. Succes nog op je reis door Spanje en Portugal en geniet ervan. Hopelijk zet het warmere weer nu echt een beetje door.

    Groeten,

    Valentijn

  • 03 Juni 2016 - 15:00

    Marianne Pas:

    Dag Kees,

    Wat fijn dat je reis zo goed verloopt. Je moet er wel moeite voor doen, maar geniet óók van die inspanningen. Leuk dat je de Sierra de la Demanda mooi vindt. Ik ken die regio en vind ze ook schitterend. De streek is heel verlaten: Spaanse toeristen komen er nauwelijks.
    Ben je al bij de bron van de Ebro? Het is een mooi stukje Spanje. Via een smal voet/fietspaadje kun je langs de beek die de Ebro daar is, tot aan de bron komen. Af en toe moet je met een bruggetje over het water. Ik wandelde er op een zonnige herfstdag en had mooi vergezichten naar de heuvels rondom. Ik wens jou ook een zonnige dag toe!
    Hgr. Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 136474

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: