Lange tocht met twee gezichten - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Lange tocht met twee gezichten - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Lange tocht met twee gezichten

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Juli 2010 | Spanje, Salamanca

Gisteravond heerlijk gegeten van de specialiteiten van de streek Las Hurdes waar het hotel in lag. Na een goede nachtrust vanmorgen weer op de fiets gestapt met een flinke bergketen voor mijn neus.
Deze Sierra de la Peña de Francia is inderdaad een hele pittige om doorheen te fietsen, maar hij is zo geweldig mooi! Vooral in de ochtendzon zien de bossen en bergen er prachtig uit, en ruikt het dennenbos heerlijk. Overal riviertjes (met water!) en de grotere Rio Alagón die zich al meanderend een weg baant tussen de bergen (ik ben ‘m zeker zes keer overgestoken). Het levert bij elkaar prachtige natuurplaatjes om. Een waar genot om doorheen te fietsen. Na 55 km was ik er doorheen en toe aan mijn lunch in Linares de Riofrio.
Inmiddels 3 uur geworden, “aardig” warm, en nog 50 km te gaan naar Salamanca. Toch besloten om te proberen naar Salamanca te rijden en eventueel te stoppen in een dorp halverwege (dat bleek later geen optie want daar was geen hostal of camping te bekennen).
Vanaf Linares heb ik over een heuvelachtig weggetje binnendoor naar Salamanca gereden. Ik denk dat het de oude hoofdweg was. Langs de kant stonden de kilometerpaaltjes die aftelden hoever de stad nog was. Dat lijkt frusterend als je nog vijftig km moet, maar als je er niet de hele tijd op let en je er dan weer een ziet, blijk je ineens een heel eind verder te zijn.
Ook al was het decor niet zo spectaculair als in de sierra, het was toch aangenaam om door deze hele andere omgeving heen te fietsen. Zeer rustig, leuk weggetje met akker- en weilanden eromheen, soms met muurtjes van gestapelde steen afgezet.
En genoeg te zien om mij heen. Zoals een vlucht van dertig ooievaars die vanuit het weiland vlak over mijn hoofd heen wegscheerden. En op de achtergrond naast mij hoge bergen waarop zelfs sneeuwplekken te zien waren.
Twintig km voor Salamanca kon ik voor het eerst vanaf een heuveltop de stad zien liggen. Ik wist alleen nog niet of dat kwam doordat Salamanca hoog ligt of dat ìk gewoon nog op hoogte was. Het laatste bleek het geval, wat aan het eind natuurlijk welkom is, als je niet meer naar de stad omhoog hoeft te klimmen. In de buitenwijk van Salamanca lag een prachtig fietspad dat naar de stad voerde, totdat ….. (zie de foto).
In Salamanca op de rand van het oude centrum een eenvoudig hostal gevonden waar ik dit weekend mijn stekkie zal hebben. Zeer moe maar voldaan nog even wat gegeten en daarna gaan slapen.

  • 18 Juli 2010 - 10:39

    Ria:

    Bij de vierde foto dacht ik, wat een verweerde kop heb je gekregen, maar gelukkig, je was het niet!!
    Je laatste week is ingegaan, een reden om er nog zoveel mogelijk van te maken, veel plezier. liefs Ria

  • 18 Juli 2010 - 18:16

    Jos Van Dijk:

    Ha Kees,

    Nou ik ben druk aan het bij lezen. Het is wel geweldig de reis. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het er al weer bijna op zit.
    Maar geniet er nog even met volle teugen van. De terrassen moet je nu niet meer overslaan. Ik vind het niet een uitnodigend fietspad. Valt nog mee dat er geen dweil en emmer bij staat waarmee je de fietsers van de wand kan boenen.

  • 20 Juli 2010 - 21:01

    Judith H:

    Ik heb er een hard hoofd in dat je hier verder komt...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 136277

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: