Oude stadjes - Reisverslag uit Morella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Oude stadjes - Reisverslag uit Morella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Oude stadjes

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Mei 2010 | Spanje, Morella

Vanmorgen vroeg weg ondanks dat alles op de camping ingepakt moest worden. Het eerste stuk door agrarisch gebied waar de klaproos welig bloeit. Na 12 km in Valderrobres al gestopt om ansichten te schrijven, want hier hadden ze eindelijk iets. Lekker op de Plaza een bakkie gedaan en uiteraard het stadje even bekeken. Over het ezelsbruggetje er weer uit om de rest van de dag vooral te vullen met klimmen. Eerst nog redelijk op en neer, langs een aantal dorpen. Onderweg een schattig kapelletje van Sint Barbara bezocht en geluncht bij het fontein van de Ermita de la Virgin de la Fuente. Daarna een prachtige kloof in op weg naar Herbés; echt schitterende rostpartijen en beekjes in de diepte. Vlak na dat bergdorp begon een zware klim naar de top van de Port de Torre Miró (1259m), net iets hoger dan ik in de Pyreneeën had gehad. Op weg naar boven had ik schitterende uitzicht, zelfs tot waar ik die ochtend vandaan kwam. Echt geweldig, maar ik moest er wel hard voor werken. Vlak onder de top viel het mij op dat de begroeiing hier heel anders is dan op die hoogte in de Pyreneeën. En zowaar voor het eerst sinds de Pyreneeën weer buizerds of valken in de lucht zien zweven. Aardig uitgeblust kwam ik op de top waar ik nog uit m’n hemd waaide ook. Daarom zetten ze daar zoveel windmolens neer. Het afdalen daarna was heerlijk. En op een steil stuk hadden mijn remmen het gerust kunnen begeven, want onderaan dat stuk lag een met rode pijlen aangeduide grindbak met een stootblok aan het einde, speciaal voor dat soort situaties. Ik heb er maar geen gebruik van gemaakt.
Om een hoek lag toen ineens het vestingstadje Morella, mijn bestemming voor vandaag. Een reusachtig blokkerig kasteel helemaal bovenop de berg en daaronder het stadje binnen vestingmuren en torens. Na een lekkere douche hier nog eens rond gewandeld, hoewel dat met al die trappen hier niet mee valt na zo’n klimrit. Veel mooie details aan de huizen hier; bijvoorbeeld ook de onderkant van de balkons zijn betegeld met siertegels. Voor het eerst tapas gegeten; volgens mij moet je dat eigenlijk met meerdere personen doen want in je eentje heb je aan twee soorten al genoeg en dat is jammer van al die andere lekkere soorten.

  • 24 Mei 2010 - 20:04

    Judith H:

    Ha ome Kees

    Het is nog steeds ontzettend mooi daar zeg! Echt de moeite waard om voor te fietsen. Het klinkt ook gezellig om op de via verde met de locals te fietsen. Lijkt me een aparte ervaring.

    Familie weekend was gezellig. Al was er geen volleybal,maar een klei-clubje. Vond ik een beetje teleurtellend, maar leuk om te zien wat voor een kunstwerken gemaakt worden.

    Ik heb inmiddels, mede dankzij de spaarpot van het Pinksterweekend heb ik mijn streefbedrag voor de alpe d'HuZes gehaald inmiddels. Hardstikke gaaf! Alleen niet meer getraind. Merk dat ik zelf even rust nodig heb. Zondag in Frankrijk fietsen.

    Groetjes en een goede rit verder!!

  • 25 Mei 2010 - 02:56

    Leo B:

    hoi Kees, daar ben ik weer. Even thuis een paar dagen geen computer aangeraakt, dus liep ik een paar dagen achter. Wat een reis is het nu al, ongelofelijk wat je allemaal ziet. Is het een beetje te doen, het fietsen in de spaanse zon, want het zal wel iets warmer zijn dan de dag dat je hier vertrok. De foto's zien er meteen ook nog vrolijker uit door het licht van de zon, hopelijk is het voor jou ook nog beter geworden en is het niet te warm om te fietsen.

  • 25 Mei 2010 - 04:42

    Sandra:

    Ha die Kees!
    Eindelijk weer eens de tijd genomen iets van je te lezen. Het klinkt allemaal echt geweldig. ook mooie foto's. Met die ander soorten tapas komt het in de komende weken wel goed :). Toen wij gisteren op een bankje in het zonnetje in Katwijk zaten, moesten we denken aan je vertrek. Het was precies 6 weken geleden. Wat vliegt de tijd. Zo te lezen heb je de tijd van je leven. En nog een heleboel weken en belevenissen te gaan... Super!

  • 25 Mei 2010 - 09:19

    Marijke En Ton:

    Hai Kees wat ziet het er toch geweldig uit, je bent al een heel eind en wat zie je prachtige dingen allemaal onderweg, mooie foto's, Spanje is ook mooi zo te zien, we hebben heel veel respect voor je dat je al zo'n eind bent, we doen het je niet na, geniet er vooral van en niet teveel tapas eten er zijn nog genoeg andere spaanse gerechten die lekker zijn

    Doe voorzichtig en geniet heel erg.

    Groetjes Marijke en Ton

  • 26 Mei 2010 - 15:23

    Anne-Rose:

    Succes hoor!

  • 27 Mei 2010 - 10:12

    Jos Van Dijk:

    He Kees,

    Je gaat voortvarend op het fietsje. Ik heb het weekend ook weer een beetje getraind met fietsen en het gaat steeds beter. Nog geen lange tochten maar ik kan weer kleine tochtjes maken van 35-40 km. De grotere afstanden komen wel weer. Nick wil dat ik volgend jaar pinksteren weer de elfstedentocht ga fietsen met hem. Dat is al weer drie jaar geleden. Misschien gaat het me nog een keer lukken als ik weer de oude ben.
    Geniet er maar weer lekker van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 136431

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: