Treinavontuur - Reisverslag uit Ortona, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Treinavontuur - Reisverslag uit Ortona, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Treinavontuur

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Juli 2023 | Italië, Ortona

Rodi Gargánico - San Severo - Térmoli - Ortona 8 km

Vannacht om half twee werd ik even wakker geschud door een heuse vuurwerkshow op het strand. Gelukkig kon ik weer slapen daarna.

Ik hoefde mij niet te haasten om op tijd op het station te zijn, want dat lag naast het pension. De eerste trein was een rit naar San Severo, een wat grotere stad meer landinwaarts. In de trein een kaartje gekocht (online kon niet met fiets) en snorren maar, deels langs de weg die ik zondag nog had gefietst. Tot de voorlaatste halte ging het goed, toen kwam de conducteur zeggen dat er een stremming was op het laatste stuk tot San Severo en dat we met de bus verder moesten. De fiets was geen probleem zei hij. En dat was het ook niet. Eenmaal bij de bus kon ik mijn tassen onderin leggen en ook mijn fiets, dat ging prima en zonder beschadigingen er weer uit gehaald in San Severo. Horde 1 genomen!

In San Severo was het toen al snikheet: 37 graden. Het centrum was aardig uitgestorven; door de hitte? Terrasje gezocht maar veel was er niet open, toch één gevonden. Naast een kerk waar feestversiering was aangebracht. Dat heb ik de laatste dagen in meer dorpen gezien en deed me aan Portugal denken. Daarna onder een dikke boom mijn broodje gegeten. Toen werd het tijd voor de volgende trein.

Op het station stond op de aanplakbiljetten dat ik spoor 1 moest hebben en dat kwam goed uit want daar kon ik zo op rijden. Vijf minuten voor vertrek werd er iets omgeroepen dat ik niet versta, dus gevraagd. Spoor gewijzigd! Als een speer drie keer de trap af (2× met tassen, 1x met fiets) en bij het andere spoor weer drie keer de trap op. En dat met dit weer. Maar gelukt, ik zat in de trein naar Térmoli. Horde 2 genomen!

In Térmoli bijna een uur overstap tijd en ook hier moest ik naar een ander perron. Ik met alles naar beneden waar ik tot 10 minuten voor vertrek in de lekker koele tunnel heb gewacht voordat ik alles weer de trap op gesjouwd heb. Tenslotte weet je maar nooit of het perron niet stiekem last minute gewijzigd word.

De rit naar Ortona verliep bijna volgens schema. Onderweg de Tour de France gevolgd. Maar de ontknoping kon ik niet live meemaken, die werd me duidelijk toen de trein de tunnels weer uit was. In Ortona hetzelfde ritueel met twee trappen om het station uit te komen. En als toetje mocht ik daar 1,5 km omhoog fietsen, maar goed te doen in de schaduw.

Vanavond een biertje gaan drinken in een Birroteca, waar ze ook wat te eten hadden. Alleen lokale gerechten en geen heel diner, maar voor vandaag was één gerecht Panzanella en een toetje Nevole wel genoeg. Panzanella is "nat brood": brood in water en balsamico azijn gemengd met tomaat, komkommer, ui en een soort ricotta erop. Smaakte heerlijk, al had ik vooraf even mijn twijfels. De Nevole waren een van een soort pannenkoek gedraaide hoorntjes met iets van vijgen erin. Smaakte goed maar niet bijzonder.

Na afloop nog even van het uitzicht over haven en zee genoten.


  • 19 Juli 2023 - 07:12

    Martin:

    Mooi avontuur Kees[e-1f600]


  • 19 Juli 2023 - 07:53

    Marian :

    Heb je weer goed gedaan, roept wat nostalgische herinneringen op aan onze vakanties vroeger :) ook wat stress haha

    Gelukkig gehaald en toch nog een vakantie dag van kunnen maken met de panzanella. Goede reis weer vandaag, hopelijk zonder obstakels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 136364

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: