Via Panoramic - Reisverslag uit Santa Marina, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Via Panoramic - Reisverslag uit Santa Marina, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Via Panoramic

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Juli 2023 | Italië, Santa Marina

Cérvia - Rimini - Fiorenzuola di Focara (bij Santa Marina, Pesaro) 70 km

Afgelopen nacht heeft dan toch eindelijk echt geregend, overal plassen en het was lekker afgekoeld, 21 graden bij vertrek.

De hele weg tot Rimini heb ik over een kustweg gereden, gelukkig bijna nergens druk. Grote stukken hadden trouwens ook, soms hele mooie, fietspaden. De eerste 25 km daarvan kon ik de zee nauwelijks zien liggen door de strandtenten met honderden parasols, restaurantjes en hotels. Maar het was minder vervelend dan ik dacht. Hoogtepunt was het dwarsliggende veerpontje dat mij naar de overkant van een haventje bracht.

In Rimini even naar het centrum gereden, niet veel bekeken want dat kan nog als Ria en Trees hier straks ook zijn. Er was wel een enorme markt in een flink aantal straten. Dus ook lopend met de fiets nog laveren om weer verder te kunnen gaan.

Buiten Rimini nog een klein stukje met al die strandtenten maar hier kon ik toch de zee wel zien. Vanaf Gabicce Mare loopt een weg langs de kust naar Pesaro, die mij wel mooi leek. Nou dat was ook zo. Hij heet niet voor niets de Via Panoramic. De meeste uitzichten waren landinwaarts maar ook een paar prachtige stukken met zicht op zee.

En uitzicht betekent dus ook klimmen, 3 flinke hellingen. Het is niet hoog maar het hoogteverschil is al gauw 100 meter en dat wordt met heel veel haarspeldjes overbrugd. De allereerste haarspeld heet Curvi Pantani, een eerbetoon aan de in Italië zeer populaire kale wielrenner Marco Pantani (een paar jaar geleden aan overdosis overleden).

Een kilometer of acht vóór Pesaro ben ik neergestreken op Camping Panorama, hoe kan het ook anders. Gezellige camping met een leuk plekje voor mijn tent. Morgen weer verder op pad.

• 01 Juli 2023 - 20:19

Kees Schmitz:

Cor vD: Ja zeker iets gemist in Ravenna. Maar ik heb een herkansing als Ria hier is voor onze vakantie dan gaan we zeker een dagje naar Ravenna om de schade in te halen. [e-1f600]

• 01 Juli 2023 - 20:25

Marian:

De titel beloofde al veel goeds! Ik ben ook even naar de zee gaan kijken vandaag, leuk is dat he ;) waar zijn de panoramische foto's bij dit verhaal??

• 04 Juli 2023 - 13:50

Marieke :

Knap hoor die fietstocht. In Oostenrijk hadden we ook van die dwars pontjes over de Donau. Heel apart en ze zaten vast aan een lijn om afdrijven te voorkomen, want de stroming was aardig sterk