De voedselschuur van Italië - Reisverslag uit Casal Borsetti, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu De voedselschuur van Italië - Reisverslag uit Casal Borsetti, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

De voedselschuur van Italië

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 Juni 2023 | Italië, Casal Borsetti

Ferrara, Marrara, Argenta, San Alberto (electrisch pontje), Casal Borsetti 96 km

Eerst een rondje Ferrara gedaan, het was nog lekker fris en rustig in de stad. Langs de vestingwallen de stad uit gereden naar een dode arm van de Po, El Po Morto. Deze een tijdje gevolgd. Een rustige weg en dat gold eigenlijk wel de hele dag, behalve in de laatste 9 km.

Het zonnetje scheen dus het werd aardig warm vandaag, boven de 30 graden. Maar naarmate ik dichter bij zee kwam werd het toch wat koeler. En wat ook hielp dat was de wind, die blies flink hard en vrijwel continue tegen; net als gisteren trouwens.

Het landschap was vergelijkbaar met gisteren. Ik reed de hele dag door de voedselschuur van Italië. Van maïs tot zonnebloemen, van graan tot kolen, bieten en bonen. Grote velden goed gevuld en meestal met irrigatie kanalen ernaast.

Het tweede gedeelte van de rit ging over een stoffigegravelweg, ook tussen akkers uiteraard. Dit leek een landaanwinningsgebied, net als onze IJsselmeer polders, vanwege alle rechte wegen en sloten.

Op een gegeven moment veranderde de omgeving in een natuurgebied, een soort waddenmeer waarin een hele kolonie flamenco's stond te fourageren. Erg leuk om eens zoveel bij elkaar te zien.

Aan het einde van de weg daar kwam ik bij een veerpont. Jawel, die hebben ze hier ook en nog wel electrisch!

Het laatste stukje moest over een drukke weg om aan de kust te komen. Daar vond ik een camping in Casal Borsetti, niet om over naar huis te schrijven maar sanitair is schoon. Wel erg zanderig, dus heb ik besloten niet zelf te koken. Bovendien had ik dan nog tijd om even een duik te nemen in de Adriatische Zee. Heerlijk was dat na zo'n lange dag fietsen in de zon. En hij is niet koud Ria!

• 29 Juni 2023 - 21:59

Kees Schmitz:

Marian: Ja, ik heb in een appartement geslapen, dus zelf zorgen voor diner en ontbijt. Geen probleem natuurlijk!

Marian vK: inderdaad als het een beetje saai is dan kun je even rustig terug denken aan alle dingen die geweest zijn.

• 29 Juni 2023 - 22:35

Marian :

Lekker in de zee zwemmen! En weer een pondje meer ([e-1f609]) wie had dat gedacht!

• 29 Juni 2023 - 22:49

Ria:

Oh een lekkere warme zee, jippie.....

Je was toch in Ravenna, ben je daar niet gaan kijken?

• 30 Juni 2023 - 08:18

Cor Van Dijk:

Mooie reis, tot nu toe!!!

Laat je Ravenna en Classe links liggen?

• 02 Juli 2023 - 20:18

Annekee:

Hoi Kees, wat een prachtige foto van die FLAMINGO’s! [e-1f61c] Kun je me die foto ook apart sturen? Lijkt me gaaf daar een schilderij mee te maken. Mooi zo met die spiegeling in het water en die verschillende standen.