Dagje Nederland - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Dagje Nederland - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Dagje Nederland

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Juni 2023 | Italië, Ferrara

Verona - Tarmassia - Sanguinetto - Trecenta - Occhiobello - Ferrara 114 km

De tocht begon met hoe uit de spaghetti van wegen in en rond Verona weg te komen. Gelukkig lag er één sliertje nagenoeg recht met een paar kleine kronkels en dat heb ik aardig kunnen volgen.

Eenmaal uit de stad, industrieterreinen en voorstadjes begon een rit door het vlakke land. Heel veel akkerbouw en het kwam op mij over alsof ik in Brabant aan het fietsen was. Veel gravelwegen hier en ergens ook een afslag gemist waardoor ik midden tussen eindeloze maïsvelden terecht kwam. Wel de weg terug gevonden door stug te blijven doorrijden en gebruik te maken van een bevloeingskanaaltje dat in de juiste richting liep.

Na verloop van tijd kwam ik bij een irrigatiekanaal met ernaast een kilometerslange kaarsrechte gravelweg. Die brengt je wel "snel" een heel eind verder, maar het is net zo saai als langs de kanalen in Oost-Groningen en Drenthe. Eenmaal bij de brug waar ik erover wilde aangekomen bleek deze volledig geblokkeerd. Dus moest ik er verder langs naar de volgende brug; op die weg stond ook dat ie na 500 m gestemd was maar dat klopte gelukkig niet. Door deze omleiding was ik eigenlijk al verder dan de camping die ik in gedachten had, dus de bestemming voor vandaag veranderd in Ferrara.

Toen ik het kanaal over was begonnen de wolken wel heel donker te worden; het was de hele dag stuk minder warm dan gisteren (tot 28 graden) en licht bewolkt geweest. Uiteindelijk ging het dus toch regenen, één bui en het grootste deel ervan zat ik in een bar even wat te drinken, dus erg nat ben ik niet geworden. Het frist wel gelijk op.

Eenmaal weer op de fiets reed ik al gauw een heuse dijk op. Het was alsof ik langs de Waal aan het fietsen was, maar dat is natuurlijk de Po. Een grote gelijkenis hebben die twee rivieren. De waterstand leek mij wel wat laag want ik zag diverse zandbanken midden in de stroom.

Het laatste stuk naar Ferrara was niet leuk, ik moest langs een grote drukke weg; geen andere optie en lokale mensen fietsten er ook, dat stelde wel een beetje gerust. Eenmaal in het centrum kom je bij een immens kasteel met gracht (Po water) er omheen. Nog 3 minuten naar het appartement. Mooi niet: ik liep vast op het grote plein omdat daar vanavond een muziekfestival zou plaatsvinden, dus straten geblokkeerd. Er stond een rij mensen van een paar honderd meter die allemaal het plein op wilden; 2,5 uur later liep ik er na het eten nog een keer langs en was de rij nog even lang maar het plein een stuk voller.

Het was een lange en aparte dag zo over de Po- vlakte, en een beetje als thuis.


  • 29 Juni 2023 - 00:30

    Marijke:

    Overal feesten: je valt telkens met je neus in de boter Kees[e-1f923]


  • 29 Juni 2023 - 07:51

    Marian:

    Al die km om gewoon weer in 'Brabant' te komen... Hopelijk snel weer een wat interessanter landschap en fijnere wegen! Heb je nou in een appartement geslapen?


  • 29 Juni 2023 - 15:04

    Marian Van K:

    Dan hebben je zintuigen even tot rust kunnen komen na al dat moois wat je gezien hebt….

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 136416

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: