Afscheid van het Lago di Garda - Reisverslag uit Verona, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Afscheid van het Lago di Garda - Reisverslag uit Verona, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Afscheid van het Lago di Garda

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juni 2023 | Italië, Verona

Magugnano - Garda - Lazise - Pastrengo - Verona 58 km

Vertrek van de campingberg af naar het fietspad aan de oever van het meer. Dit pad liep nog een paar dorpjes verder, daarna over de gewone weg die ook goed te doen was. Dat fietspad rijd zo relaxed: vlak, dicht langs het water en rustig rijden want het is ook voetpad en er liggen terrassen waar je door heen gaat. In de dorpen moet je zelfs een stukje lopen vanwege de mix met wandelaars. En als er een dorp is waar dat niet hoeft dan moet je heel goed opletten om niet in het water te belanden. Het pad wordt smaller en maakt ineens een haakse bocht omdat je om het haventje heen moet. Een beetje stuurmanskunst is hier wel vereist.

De koffiestop aan de haven in Garda en de lunchstop in Lazise waren de laatste momenten dat ik nog van het meer heb genoten. Vanuit Lazise moest ik naar het dal van de Adige om in Verona te komen. Nou dat betekent dus de heuvelrug over. Is niet erg, maar toch even flink werken. Na de oversteek was het eigenlijk uitrollen tot in Verona.

De man van het hotel heeft me wat toeristische tips gegeven en aanbevelingen gedaan voor restaurants. Ik naar één van die, niet zover hiervandaan, en biertje ging nog wel om 6 uur maar eten dat was er nog niet bij. Acht uur dan kon ik terecht. Omdat het me zo'n leuk lokaal restaurantje leek heb ik dat ook gedaan. En de tijd tussen 6 en 8 benut door alvast een wandeling door Verona te maken. Op die tijd komt de stad een beetje tot leven, want om vier uur toen ik aankwam was het uitgestorven.

Iets over achten was ik terug bij het restaurantje, Osteria la Vela. Het is piepklein en wordt gerund door een echtpaar van ongeveer mijn leeftijd. Zij de barman, hij de kok. Veel Engels verstaan ze niet, ik niet veel Italiaans, dus dat staat garant voor leuke momenten. De vrouw deed me denken aan een vrouw van een restaurantje in de middle of nowhere in Portugal waar we in de pannen mochten kijken om te zien wat we konden eten. Zo ver kwam het hier niet, het menu bevatte net genoeg engelse worden om te weten wat je kiest. De vraag of ze ook vegetarisch hadden toverde een beminnelijke glimlach op de gezichten. Nee dus. Maar ik heb toch heel lekker gegeten, pasta met champignons en kabeljauw met polenta, en tiramisu toe. Onder het eten een leuk gesprek gehad met 2 Amerikanen, vader en zoon, uit Ohio. Hun reis was een cadeau voor het behalen van een diploma door de zoon. Om half elf wilde ik opstappen maar toen kregen we nog even een limoncello van het huis aangeboden. Dat is echt genieten in zo'n lokaal tentje buiten de toeristen zone.

Morgen meer zien van Verona.


  • 26 Juni 2023 - 23:34

    Kees Schmitz:

    Paul vdS: ik geef elke dag op de eerste regel aan via welke plaatsen mijn route die dag gegaan is, met daar achteraan het aantal kilometers dat ik die dag gefietst heb. Het totaal geef ik inderdaad niet maar tot en met vandaag staat de teller op 2123 km.

    Annekee: het meer is ook zalig om naar te kijken maar ook om in te duiken. Het meer en zeker ook Garda hebben de naam van luxe. Ik vond het meevallen, natuurlijk zijn er restaurants waar ik niet aan tafel ga zitten in mijn fietspakkie, maar ook heel veel gewone. Ik heb daar geen grote jachten gezien, die je bijvoorbeeld in Griekenland wel veel ziet.


  • 27 Juni 2023 - 07:22

    Marian:

    Ah, fair Verona! Leuke stad, veel plezier daar! Is er nog een voorstelling in het amfitheater? Dan moet je gaan, is echt bijzonder! Wij hebben Aida daar gezien..

    Goed idee om locals om tips te vragen, levert vaak leuke plekjes op. Klinkt ook of je weer genoten hebt, superleuk om te lezen. Zou bijna vergeten dat je ook nog gefietst hebt [e-1f609]


  • 27 Juni 2023 - 08:18

    Ria:

    Je geniet wel van het goede leven. Veel plezier in Verona.


  • 27 Juni 2023 - 09:14

    Marijke:

    Limoncello van het huis: het lekkerste wat er is. Fijne dag in Verona! Ga je ook nog langs het balkonnetje van Romeo en Julia??


  • 27 Juni 2023 - 09:33

    Marian Van K:

    Dat vond ik wel een nadeel dat late eten ‘s avonds in Italië, hoewel het minder erg is dan in Spanje. Die Limoncello krijg je in elk restaurant [e-1f929]. En het sfeertje is inderdaad heerlijk. Veel plezier in Verona, leuke stad. Toevallig zijn vrienden van ons er ook één dezer dagen om naar de Aida te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 136356

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: