Stad met twee gezichten - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Stad met twee gezichten - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Stad met twee gezichten

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Juni 2023 | Frankrijk, Straatsburg

Strasbourg 0 km

Straatsburg komt op mij over als een mengeling van de Franse grandeur (grote statige gebouwen en boulevards) en de Duitse degelijkheid (in de bouw van vakwerken). Een zeer gezellige stad ook waar ik mij goed heb kunnen vermaken. Slenteren door de kleine straatjes en over de pleintjes, met hier en daar een terrasje pakken.

Om een paar plekken te noemen: Place Kleber met een soort paleis met de koppen van een heleboel beroemde componisten in de gevel. La Petite France, eilandje met overdekte bruggen, oude draaibrug, sluisje, vakwerkhuizen en bloemen. En de grote kathedraal gewijd aan de Notre Dame.

Het meest indrukwekkende vind ik de astronomische klok in de kathedraal. Een door de eeuwen heen steeds vernieuwde en steeds verbeterde klok, die meer doet dan uurtjes en minuutjes aangeven. Het is een groot ingenieus raderwerk dat ook de jaren, de dag van de week, Pasen en gerelateerde feestdagen, de sterrenbeelden, tijd van maan en zon op- en ondergang aangeeft. En eens per dag komen er 12 apostelen voorbij een Christus beeld "gelopen", naast dat er elk kwartier op een ander tafereel een beeld tevoorschijn komt van baby tot oude man en zo de levenscyclus voorstelt. De foto's spreken voor zich denk ik.

Morgen weer op het stalen ros.

• 05 Juni 2023 - 21:51

Ria:

Bijzonder die klok en de stad lijkt afwisselend.

Fiets ze weer morgen.

• 05 Juni 2023 - 23:01

Marian Van K:

Die astronomische klok zou ik ook wel eens willen zien. Je hebt al heel wat kilometers gemaakt. En nog geen druppel regen!

• 06 Juni 2023 - 17:35

Joke S:

Heerlijk, even een dag geen ‘blikken billen’ van het zadel en wat een indrukwekkende klok idd !