Terug naar de Middeleeuwen - Reisverslag uit Ascoli Piceno, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Terug naar de Middeleeuwen - Reisverslag uit Ascoli Piceno, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Terug naar de Middeleeuwen

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Juli 2023 | Italië, Ascoli Piceno

Santa Vittoria - Force - Venarotta - Ascoli Piceno 45 km

Na een heerlijk ontbijt mocht ik vanaf de eerste meter gelijk omhoog naar het dorp. Gelukkig nog geen 2 km, maar ik heb toch liever eerst een makkelijke aanloop. Zonder teveel moeite boven gekomen en begonnen aan bijna acht km dalen. Kijk dat is nou eens lekker! In de afdaling kon ik goed zien hoe het dorp op de berg verscholen ligt, zie foto.

Eenmaal beneden bij de rivier Fiume Aso wachtte één grote klim naar het hoogste punt vandaag 750 m. Het was een wonderschone weg qua omgeving en uitzicht, niet wat betreft het wegdek (Maar dat ben ik inmiddels gewend). Op driekwart lag een dorp, Force, waar ik dacht wel koffie te kunnen scoren. Ik ben er zelfs voor naar het middeleeuwse centrum gereden en gelopen met fiets, maar het enige wat ik zo ongeveer zag waren bakstenen van de huizen en keien in de straat. Zo goed als uitgestorven op een winkeltje na en dus daar ice tea en flesje water gekocht. Na gelaafd te zijn weer verder naar de top. Net over de top belde Ria, beter dan net vóór de top.

In de lange afdaling die volgde was er wel een cafeetje open met heerlijke cappucino. En een oud mannetje naast mij op het terrasje. Hij wilde alles weten: hoeveel km vandaag, waarvandaan, uit Olanda??, hoeveel km, hoeveel dagen, waar naartoe, enz. Tenminste ik denk dat hij dit vroeg want hij sprak geen woord Engels, maar met wat Spaanse en Italiaanse woorden van mij leken we elkaar toch aardig te begrijpen. Dit zijn altijd leuke gesprekjes.

Eenmaal in Ascoli had ik het hotel snel gevonden. Opfrissen en even de stad in. Een boekje thuis zei de stad van 100 torens, nou daar klopt geen bal van. Ik heb er misschien vijftien gezien; in Siena of Firenze zie je meer van die Italiaanse vierkanten torens. Maar het Piazza del Popolo is wel mooi, omringd door een kerk en een arcade van 50 bogen. Verder veel oude gebouwen, in goede staat zo te zien.

Ik heb een pizzeria gevonden waar ik om zeven uur al terecht kon, dat was fijn want niet zo laat en het werd steeds drukker in de stad. Toen ik weer buiten was werd duidelijk waarom. Een hard getrommel in een bepaald loopritme. Op de hoek gekomen stond daar een hele rij mensen te kijken naar een stoet van wel honderden als middeleeuwers uitgedoste mannen en vrouwen. Niet alleen trommels en trompetten, ook vaandelzwaaiers, ridders, jonkvrouwen, boeren en burgers, notabelen, van alles kwam voorbij in drie kwartier. Heel leuk om mee te maken en weer eens met mijn neus in de boter gevallen.


  • 08 Juli 2023 - 23:41

    Ria:

    Bijzonder schouwspel, daar houd jij wel van

    Die klimmetjes kijk ik niet zo naar uit maar jij bent een dieheart.

    Tot gauw


  • 09 Juli 2023 - 07:01

    Marijke:

    Prachtig zo’n optocht in een ‘live’ decor. Volgens mij was dit een TOP dag. Benieuwd wat de dag van vandaag je weer brengen zal (en de lezers van je verslagen[e-1f609])


  • 09 Juli 2023 - 07:58

    Marian :

    Supermooie foto met die rollen! Dat is wel een beloning voor de klim. Grappig verhaal over het Italiaanse gesprekje. Je bent toch ook wel een attractie voor hen, net als andersom alles wat jij tegenkomt..


  • 09 Juli 2023 - 13:57

    Joke S.:

    hahaha, ik moet bij al die plaatjes van ridders een beetje denken aan de figuren die Ivo schildert .....

    wat leuk om weer zo met je neus in de boter te vallen ! en prachtige vergezichten zo in dat landschap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 136440

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: