De Serra da Estrela zien en voelen - Reisverslag uit Seia, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu De Serra da Estrela zien en voelen - Reisverslag uit Seia, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

De Serra da Estrela zien en voelen

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

03 Augustus 2016 | Portugal, Seia

Santo Ovaia - Seia 55 km
Ruim voor negenen was alles ingepakt en kon ik op weg. Het was nog lekker fris en de rest van de dag werd het wel warm, maar niet zo heet als de afgelopen dagen.
De eerste twaalf kilometer ging makkelijk en bracht me in Vide (dorpje op foto). Daarna werd het klimmen zoals verwacht. Ik had niet verwacht dat het daar begon met een soort van muur, dus toch maar even een klein stukje lopen. Het was een prachtig klein en stille weg die flink op en neer ging maar per saldo mij steeds hoger in de Serra bracht. Schitterende uitzichten, piepkleine bergdorpjes, hier en daar ook terrassen op de hellingen(foto) want het was min of meer een kloof waar ik in reed. Als je vroeg vertrekt dan zie je vaak verschillende lagen bergen achter elkaar(foto), later op de dag verdwijnt dat omdat het dan heiig is. Aan het einde van dit weggetje zat ik op 1000 meter hoogte. Ik dacht dat dit ongeveer het hoogste punt vandaag zou zijn. Dat bleek bij lange na niet zo.
Het volgende stuk weg voerde naar de weg die over de Torre, het "dak van Portugal", gaat maar ik zou nog een stuk onder die top van bijna tweeduizend meter blijven. Mijn weg ging almaar hoger met grote stukken met steigingspercentages boven de elf. De omgeving was echt geweldig mooi, dus je blijft stug doorfietsen. Het bos verdween langzaam en maakte plaats voor wat lage begroeing en rotsblokken. Hoe hoger hoe kaler, zie foto's met rotsblokken.
Op een gegeven moment komt op zo'n steil deel een politiewagen mij tegemoet die stopt (ik moest dus ook stoppen) en zei dat als ik de eerste motoragent zag ik aan de kant moest en wachten totdat de hele stoet van de Volta da Portugal (wielerkoers) voorbij was. Een eind verder ben ik op een picknickplaats gaan lunchen, helaas in de volle zon want er was niets voor schaduw. En ja hoor daar kwam de kopgroep en daarachter de rest de berg afsuisen die ik nog verder op moest(foto). Na de bezemwagen ben ik weer opgestapt.
Ik wilde de Serra da Estrela graag zien, dat is gelukt. Ik heb dit prachtige natuurgebied gezien en gevoeld! Want nadat ik weer een stuk gefietst had werd de helling me toch even teveel en ben ik gaan lopen. Na ruim een anderhalve kilometer lopen lag er eindelijk een grote rots op de juiste plek om schaduw te geven. Daar ben ik lekker een tijdje in gaan zitten. Tot mijn verbazing kwamen er twee mannen, dertigers, op mountainbikes voorbij; ook lopend en en nog wel zonder bagage. Toen dacht ik "het valt nog wel mee met mij" en is niet zo gek dat ik een stuk moest lopen.
Nadat ik wat afgekoeld was heb ik nog een stuk gelopen om bij een bordje 9% weer op te stappen. Even later bereikte ik het hoogste punt voor mij vandaag 1650m. Hier lag de kruising met de weg verder omhoog naar de top van de Torre. Helaas ik kon niet verder om af te dalen in de richting die ik wilde. De reden: de Ronde van Portugal kwam weer voorbij, nu moesten zij omhoog. In de schaduw van een jeep van de Guarda Civil de renners afgewacht. Toen de stoet was gepasseerd kon ik naar beneden rijden. Dat voerde eerst langs een stuwmeer en een enorme stuwdam waar de weg onderlangs liep. Indrukwekkend!
In het eerste de beste dorp na lange tijd heb ik op het terras bekeken hoe verder en besloten niet naar de camping op mijn gedachte bestemming te gaan, maar in de volgende grotere plaats een hotel te nemen. En zo ben ik in Seia verzeild geraakt in plaats van in Gouveia 15 km verderop. Ik zit nu in een studio en heb in een plaatselijke taverne gegeten.
Het was een geweldig mooie tocht vandaag, die ik niet had willen missen, ook al was het erg zwaar qua inspanning. Morgen weer verder in iets lager terrein (en hopelijk ook minder steil).

  • 03 Augustus 2016 - 23:24

    Kees Schmitz:

    Ik heb vandaag weer een paar mooie foto's geplaatst voor jullie. Ik heb er veeeeel meer, maar er zijn beperkingen. Bovendien is het in werkelijkheid nog mooier.

    Wat die bosbranden betreft: alle bosbranden in de Serra zaten aan de andere kant van de top. Sommige wegen waren daarom ook afgesloten vanaf het laatste dorp onder de top. Op de top en hogere delen zijn geen bosbranden want er staat eenvoudig weg geen bos. Volgens de campingbaas waren gisteren alle branden uit maar soms stak er een weer de kop op. Overigens zag ik tussen de middag heel ver weg op een andere bergketen een grote rookpluim; in dat gebied kom ik niet meer. Aan het einde van de middag zag ik in de richting waar ik vandaan kwam ook een bosbrand; ik denk dat dat nog zuidelijker was dan waar ik geweest ben. Omdat ik zo hoog zat ten opzichte van de hele omgeving kun je dit soort dingen erg goed waarnemen. En toch met een gerust hart je weg vervolgen. Het is wel jammer van zo'n gebied maar soms knapt de natuur juist op van een brand.

  • 04 Augustus 2016 - 07:09

    Ria:

    Wat een bijzondere dag vandaag met die wielerron de zo langs zien komen. Foto s zijn prachtig. Het komt niet vaak voor dat je moet lopen dus dan Is het echt steil ......

  • 04 Augustus 2016 - 09:58

    Annekee:

    Inderdaad een schitterende tocht!
    Ja, dat had ik al eerder tegen je willen zeggen. De renners in de Tour de France en de vele andere tours, dat zijn natuurlijk helden. Ze moeten, anders dan jij, ook nog eens zeer snel rijden, om als eerste over de finish te gaan. Maar: ze rijden inderdaad zonder bepakking, EN zijn gemiddeld enkele tientallen jaren jonger dan jij. Dat maakt jouw prestatie toch wel van een heel bijzonder Kaliber! En dat je dan ook nog enorm geniet en om je heen kijkt, EN regelmatig afstapt (op een helling omhoog!) om mooie foto's te maken, om ons te laten delen in al deze pracht, EN trouw elke dag een levendig verslag schrijft van al je belevenissen en wat er te zien viel, En je eigen weg moet zoeken (met onverwachte omleidingen of andere tegenvallers) wat die renners niet hoeven... dat voegt daar nog aanzienlijk aan toe. Op deze tocht vandaag heb je bovendien meermalen op een steile helling omhoog stil (moeten) houden; dat maakt het natuurlijk loeizwaar om vervolgens weer omhoog opgang te komen!
    Hoe veel weegt je bepakking eigenlijk? En dan het drinkwater, natuurlijk.
    En, misschien een rare vraag: maar wandel je op rustdagen ook op je fietsschoenen of heb je een extra paar bij je? Anders dan met wandelreizen worden je voeten relatief minder belast, maar het lijkt me toch heerlijk om in die drie maanden af en toe te kunnen wisselen. Of doe je dat met sandalen of slippers?

  • 04 Augustus 2016 - 15:38

    Anne-Rose:

    Zo Kees schitterend je foto's maar je heb weer aardig moeten bikkelen. heb je nog een duik in dat stuwmeer genomen om wat bij te komen.
    Kijk wel uit dat je je niet overbelast ook al is het allemaal mooi.
    Liefs Anne-Rose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 136067

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: