Aan de voet van de Serra da Estrela - Reisverslag uit Galizes, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Aan de voet van de Serra da Estrela - Reisverslag uit Galizes, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Aan de voet van de Serra da Estrela

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Augustus 2016 | Portugal, Galizes

Coimbra - Santo Ovaia (Galizes) 76 km
Met een stevig ontbijt voor negen al vertrokken richting oost. Eenmaal de stad uit kwam ik gelijk in een mooie vallei van de Rio Mondego, waar Coimbra ook aan ligt. Een goed te befietsen weg die met de rivier mee kronkelende en heel veel mooie uitzichten op rivier en dal gaf; zie ook de foto's.
Na een bakkie in Penacova de rivier overgestoken om flink te klimmen over een bergrug naar het dal van de Rio Alva. De weg daar naartoe was schitterend. Prachtig bos waar de eucalyptus eens niet overheerste, en vergezichten op het dal waar ik uit kwam en daarna op het dal waar ik in ging. Dat laatste was relatief want het afdalen was al gauw afgelopen. De weg bleef redelijk hoog en ik ben op weg naar het Estrela gebergte dus alles ligt hoger. Niettemin was ook dit een mooie weg, ook al is het een oude hoofdweg (parallel loopt een nieuwe weg waar de auto's mogen racen dus die gaan lekker daar heen).
Vanaf een uur of twee werd het aardig heet en ging het fietsen wat moeilijker, maar ik had er al 50 km opzitten. Dus rustig aan verder en af en toe het café induiken voor schaduw en vochtaanvulling. In het dorp op de berg boven de camping wat eten ingeslagen en toen over een zeer steil weggetje naar beneden naar de camping. Hele mooi zicht op het dal en de bergen van de Serra da Estrela had ik hier, moest alleen wel heel goed uitkijken want de bochten waren zeer scherp. En ik bemerkte dat mijn remmen niet meer optimaal werkten, die heb ik gelijk maar weer in orde gebracht vanavond. Slijtage hè!
Mijn tentje staat nu aan de voet van de Serra da Estrela en morgen ga ik hogerop. Ik ga er niet overheen zoals ik oorspronkelijk van plan was, want aan de andere kant van de top daar zitten de bosbranden, aan deze kant niet.

  • 03 Augustus 2016 - 06:46

    Ria:

    Prachtig zeg die foto s. Het Is bij jou mooier weer dan hier vandaag giet het alweer dat Is wel goed voor de tuin..hier heb ik overigens ook prachtig zicht want de hybiscus staat weelderig in bloei en Is heeeeeeel mooi. Blijf je uit de buurt van de bosbranden!!! Doei Doei

  • 03 Augustus 2016 - 06:57

    Ria:

    Die Namen alleen al klinken zo mooi serra de estrela wat Is het toch een fijn land ik begrijp wel dat je zo geniet ook al Is het nu wat te heet

  • 03 Augustus 2016 - 19:33

    Anne-rose:

    Mooie foto's Kees. Groetjes Anne-Rose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 136071

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: