Mooie tocht over stille landweggetjes - Reisverslag uit Frades, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Mooie tocht over stille landweggetjes - Reisverslag uit Frades, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Mooie tocht over stille landweggetjes

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Juni 2016 | Spanje, Frades

Guitiriz - Ponte Carreira (Frades) 60 km
Ondanks de minder gunstige voorspellingen kon ik met alles droog ingepakt vertrekken. In Guitiriz wilde ik paar boodschappen doen, maar de meeste winkels waren om tien uur nog gesloten ook al was de openingstijd negen uur ofzo. Ik denk dat het te maken had met het feestgebeuren de avond ervoor. Op 23 juni vieren ze hier namelijk San Juan, vaak met vuren en vuurwerk. Op de camping niets van gemerkt want die lag veel te ver van het stadje. Uiteindelijk wel een panederia (bakker) en een ander klein winkeltje gevonden om alle noodzakelijke zaken te kopen.
Ondanks dat het hier niet zo hoog is mocht ik beginnen met flink op en neer, over een zeer landelijk weggetje met afwisselend agrarische velden en bos en heide gebied. Het was heerlijk rustig fietsen en heel wat beter dan via de kortste weg, want die voerde over doorgaande wegen (dus druk).
In Cruces, een klein dorpje, dacht ik een bakkie te doen in het restaurant dat open was. Helaas, hebben ze geen koffie in die toko! Toen ben ik doorgereden naar Sobrado dos Monxes een paar kilometer verderop en daar een leuke kroeg gevonden (foto). In Sobrado stond nog een oud nogal vervallen klooster, wat ik alleen van buiten bekeken heb; zag er verder nogal verlaten uit.
Na mijn picknick lunch de tocht vervolgd ook over een stille weg met vooral eucalyptus bossen om me heen (foto's tonen jonge aanplant en oude exemplaren). In de bermen vandaag heel veel knalroze vingerhoedskruid, erg mooi. De laatste vijf kilometer moest ik over de N634, een vrij grote doorgaande weg. Ik denk dat ik hier 95% van het verkeer tegenkwam dat ik vandaag heb gezien.
Het hotel waar ik nu ben staat aan deze weg en doet me denken aan Schotland. Een hotel-restaurant ver buiten de bebouwing en waar toch bruiloften en partijen worden gehouden, zo ook hier vandaag.
Voor het weekend is het plan gemaakt: morgen naar Santiago de Compostela (niet via de kortste weg want dat is die N634) en zondag daar rondkijken.

  • 24 Juni 2016 - 18:16

    Kees Schmitz:

    Hoi Ria, na vandaag nog één dag fietsen, ongeveer 60 km en dan ben ik in Santiago. Foto's zal ik daar wel (teveel) maken denk ik.

  • 24 Juni 2016 - 18:27

    Kees Schmitz:

    In mijn verhaal van gisteren had ik eigenlijk ook nog willen vertellen dat de nacht nogal onrustig was daar in Viveiro. Toen ik net in bed lag hoorde ik auto's met veel kabaal rondscheuren. Het leek of ze een soort van straatrace rond de camping aan het houden waren. Dat was de politie ook opgevallen blijkbaar, en die hadden een helikopter ingezet. Dat ding heeft wel een uur boven de camping gecirkeld en op gegeven moment ging mijn tent wapperen van de wind van die helikopter, zo laag vloog ie. En het geluid is zeer hard van zo'n wentelwiek, kan ik je vertellen. Na een uur was dat voorbij, maar toen begonnen jongeren in het naastgelegen park luidruchtig te worden. Zingen, schreeuwen en zo. Dat ging tot zes uur 's morgens door! Toen werd het stil en moest ik er al bijna uit. Maar ik heb het overleeft en geen last van gehad die dag met fietsen en zo.

  • 24 Juni 2016 - 19:12

    Cor:

    Naar Santiago, morgen? Pas je op, voor het zwaaiende wierrookvat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 135997

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: