Van de ene naar de andere Serra - Reisverslag uit Ponte do Abade, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Van de ene naar de andere Serra - Reisverslag uit Ponte do Abade, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Van de ene naar de andere Serra

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 Augustus 2016 | Portugal, Ponte do Abade

Seia - Ponte do Abade 70 km
Vanmorgen bij vertrek hingen er nog dikke wolken rond de bergen van de Serra da Estrela. Het was ook nog aardig fris rond die tijd,dus heerlijk om te fietsen. De rest van de dag is de temperatuur niet zo hoog opgelopen, stond er regelmatig een lekker briesje en wisselden zon en wolken elkaar af. Alles bij elkaar goed fietsweer voor hier in Portugal.
De koffiestop was in Gouveia waar het behoorlijk druk was. Er staat een prachtig betegelde kerk en men was bezig met het opbouwen van versieringen voor een aankomend feest.
Het gebied waar ik vandaag doorheen ging zag er grotendeels uit zoals op de foto. Het had wat weg van een laagvlakte tussen twee bergruggen: de Serra da Estrela waar ik uitging en de Serra da Lapa waar ik nu een hotelletje heb. Het kwam dus goed uit dat het niet heet was, want dan was ik slecht afgeweest, denk ik. Tussen die twee Serra's lagen ook nog de heuvels langs de oever van de Rio Mondego (die naar Coimbra loopt) en welke ik nu op weg naar de Douro ben overgestoken.
Na de Mondego werd het gebied langzaam aan meer bergachtig. En het aparte in dit laatste deel van mijn tocht vandaag is dat er overal op de hellingen reusachtige keien liggen of eigenlijk gewoon rotsblokken (foto). Het leuke daarvan is als je erlangs fiets dat je gaat bedenken wat ze voorstellen. Zo heb ik een reuzeschildpad, een walrus, een eendenbek, een gezicht kunnen ontdekken.
De kilometers gingen vlug vandaag, dus eenmaal in het hotel was er nog tijd zat om even te gaan zwemmen hier. Heb ik tenslotte ook voor betaald! Straks een hapje eten in restaurant even verderop en morgen op naar de Douro. Het schijnt de komende dagen en dan vooral het weekend echt heet te worden dus het zou mooi zijn als ik al aan de Douro zit.

  • 04 Augustus 2016 - 19:57

    Kees Schmitz:

    Anneroos, ik heb geen duik genomen in dat stuwmeer omdat dat vlakbij een stuwdam erg gevaarlijk is. Bovendien was ik op dat moment effe te moe daarvoor.

  • 04 Augustus 2016 - 20:11

    Kees Schmitz:

    Annekee, wat een vragen! Mijn bepakking weegt ongeveer dertig kilo. Thuis was het iets meer maar gaandeweg heb ik al wat geloosd en bijvoorbeeld shampoo enzo dat wordt natuurlijk ook steeds minder. Niet te vergeten de sportsokken van mijn 60e verjaardag, ik heb nu nog drie paar waarvan de huidige binnen een week wordt afgedankt nadat ik mijn ketting daarmee heb schoongemaakt. Water en eten varieert een beetje, ik heb meestal mijn bidons en één fles water bij me, gelukkig kun je hier in elk café koud water kopen.
    Ik heb sportschoenen aan met fietsen en de rest van de tijd sandalen (dus 's avonds en op rustdagen). In het begin was dat wel eens koud met die sandalen.
    Gelukkig hoef ik niet zo hard te rijden als die wielrenners, die zien ook niet zo veel van het landschap waar ze doorheen racen. Maar ik heb wel bewondering voor ze want gisteren moesten zij twee keer over het dak van Portugal 2000m naast de andere bergen die ze ook nog even op en af moeten.

  • 04 Augustus 2016 - 21:09

    Annekee:

    Eigenaardig; hoe zouden die rotsblokken daar komen? Ze lijken wel neegelegd.

  • 04 Augustus 2016 - 23:05

    Ria:

    Flinke keien maar ik kan er even niets van maken. Als je zover gefietst hebt krijg je meer fantasie begrijp ik......op naar de Douro Ik ben zooooooo benieuwd hoe dat eruit ziet .....nog 2 weken trouwens

  • 05 Augustus 2016 - 11:52

    Patricia Van Dijk:

    Hoi Kees,

    Je schreef dat je water kon/moest kopen. Apart, dat je daar voor moet betalen? Hier in NL doen ze ook wel eens moeilijk maar niet als je een fles wijn erbij nuttigt. Ook in de toiletten bijvullen is geen probleem. Alhoewel, steeds vaker is er warm water in de toiletten. Maar als ik het dan bij de bar vraag dan lukt dit wel. En bij warm weer doen ze er nog wel eens wat ijsklontjes bij. Tegenwoordig hebben wij een koelbox in de fietstas met meerdere flesjes. handig als je onderweg niks tegenkomt. Voor jou niet praktisch op je trektocht. De foto's blijven mooi. Goed om te horen dat je bijna door je sokken heen bent. De rotsblokken doet me denken aan onze hunebedden. Je zal wel lekker bruin zijn nu.
    Geniet ze verder, groet Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 135995

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: