Universiteitsstad Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Universiteitsstad Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Universiteitsstad Coimbra

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Augustus 2016 | Portugal, Coimbra

Coimbra, stad bezichtiging, 0 km
Na het ontbijt meteen vertrokken om naar de Alto, de hoge oude stad te gaan. Helemaal bovenin ligt daar de universiteit van Coimbra, al sinds 1290. Voordat je de poort van het oudere gedeelte ingaat ligt aan je voeten een groot mozaïek van straatkeitjes, dat het zegel van de universiteit voorstelt (foto). Vanaf de binnenplaats heb je toegang tot diverse gebouw onderdelen.
Het eerste waar ik in ben geweest is de beroemde Biblioteca Joanine, Drie prachtige gedecoreerde zalen met metershoge boekenkasten langs de wanden waarin ontelbare veelal zeer oude boeken zijn ondergebracht. Geen foto want dat mocht niet daar. Het is inderdaad het pronkstuk van de universiteit en Coimbra als stad. Onder de drie zalen zit de echt in gebruik zijnde bibliotheek en bij elkaar liggen daar meer dan 200.000 boeken! Nog een etage lager zit de universiteitsgevangenis voor stoute studenten, die maximaal een week celstraf konden krijgen.
Naast de bibliotheek ligt een eveneens prachtige kapel. Een geweldig mooi orgel aan de muur (foto) met ruim 2000 pijpen. Verder is het plafond beschilderd met voorstellingen in vrolijke kleuren en zijn de muren op z'n Portugees betegeld. Samen met het mooie altaar en de overige ornamenten een juweeltje om naar te kijken.
Verder heb ik nog een kijkje kunnen nemen in een oude collegezaal, de mondeling examen zaal, de grote mooie zaal voor de officiële ceremonies, de Via Latina galerij met balkon, een aantal andere zalen en de toren tot op het dak (bijna 200 treden!).
De rest van de ochtend besteed aan een bezoek aan het wetenschap museum in het Laboratorio Chemico dat ook aan de universiteit toebehoort. Het leukste hier vond ik het scheikunde lokaal, de opstelling van diverse apparatuur waarmee beroemde fysici verschijnselen en natuurwetten aantoonden. En een interactieve expositie over het licht waar je met lenzen, spiegels en lichtstralen kon spelen om te zien wat de effecten zijn en hoe licht "in elkaar zit". Met dit alles was ik wel even verzadigd en was het allang tijd voor de lunch.
Na een heel lekkere pizza ben ik de Jardim Botanico ik gedoken, die beperkt toegankelijk is omdat een groot deel in restauratie is. Niettemin was het de moeite waard om in de koelte van legio soorten bomen te wandelen. De meest bijzondere vond ik een enorme ficus, stamomtrek al gauw tien meter denk ik (foto).
Daarna terug naar mijn hotel voor een siësta en ik heb het vervolg van mijn reis eens goed onder de loupe genomen. Dit resulteerde in het boeken van de treinreis richting thuis, waarbij het printen van de tickets nog wat probleempjes opleverde in het hotel, maar het is gelukt. Ik heb ook een goed idee van de route in de komende twee weken en gelukkig zit daar nog een beetje rek in want volgend weekend wordt het misschien nog heter dan ik tot nog toe heb gehad. Even afwachten want de voorspelling verschilt aanmerkelijk per locatie, we gaan het zien.
Er zijn nog meer bezienswaardigheden in Coimbra, waaronder twee kathedralen, maar ik ben gezellig op het terras gaan zitten want er kon niets meer bij in die kop van mij. Morgen richting de Serra da Estrela.

  • 02 Augustus 2016 - 08:49

    Annekee:

    Tjonge Kees, wat een prachtige plek weer. Veel succes met het vervolg van he tochtvin de hitte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 136034

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: