Vakantie dagtripjes - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Vakantie dagtripjes - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Vakantie dagtripjes

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Juli 2016 | Portugal, Moreira do Lima

Moreira do Lima, vakantie
In de afgelopen dagen hebben we leuke fietstochten gemaakt door de prachtige omgeving hier. Eén dag fietsten we dezelfde route als de dag ervoor, maar in de tegengestelde richting. Het was een totaal ander gezicht met hier en daar wat herkenningspunten. Op de foto's vind je wat indrukken ervan. Met wat speurwerk konden we niet te zware routes vinden, hetgeen fijn was vooral met de hitte begin deze week (dik in de dertig graden). Op al die piepkleine weggetjes kom je steeds weer mooie en verrassende dingen tegen. Van prachtige bouquanvilles, oleanders en andere bloemen tot geurende vijgenbomen en eucalyptus bossen, of een zeer smal en met boomkruinen overdekt weggetje tussen hoge deels begroeide muren van quinta's, de Portugese landhuizen. Meerdere malen in Ponte de Lima geweest wat een leuk stadje is en waar we heen moesten voor onze boodschappen.
Helaas kreeg onze vakantie vorig weekend een onverwachte wending door het bericht van overlijden van een zeer dierbare vriendin in Schotland. Het echte vakantiegevoel maakt dan plaats voor verdrietig gevoel en minder enthousiast beleven van alles wat we doen en zien. Toch hebben we er nog wel wat van kunnen maken, ook al hadden we ineens een hoop te regelen omdat we graag naar de begrafenis wilden, wat uiteindelijk alleen voor Ria haalbaar bleek. Gisteren heb ik haar naar het vliegveld gebracht en morgenavond ga ik haar weer ophalen om samen nog twee dagen in Porto te kunnen zijn. Iets korter dan we gepland hadden maar dat is niet anders. Er zijn belangrijker zaken in het leven.
Ik heb me gisteren bezig gehouden met een bezoek aan het International Garden Festival in Ponte de Lima, een park met tijdelijke tuinen voor 1 jaar gebaseerd op het thema "Knowledge". Er zaten mooie maar ook weinig voorstellende exemplaren bij. Het geheel was het bezoek wel waard (foto's van kunstboom en mijn selfie in tienvoudig kwadraat).
Vandaag een grote en zeer pittige fietstocht gemaakt om de zinnen wat te verzetten. Dat is redelijk gelukt, hoewel ik regelmatig aan de vrienden en begrafenis in Schotland moest denken. 's Morgens begonnen om de berg waar we al twee weken op uitkijken te beklimmen. Gekozen voor de lokale weggetjes en dat heb ik geweten. Het minste hellingspercentage was denk ik acht en grote stukken zaten op de vijftien of iets hoger, hetgeen ik nog net kon volhouden. Echter de natuur en uitzichten waren schitterend in dit gebied, de Serra d'Arga. Dat is de hele tocht zo gebleven met veel afwisseling: eucalyptus bossen, eiken en dennen bossen, hellingen met lage begroeing en heide, ruige rots hellingen, uitzicht op zee van heel ver af, beekjes en kleine watervallen. Ook hiervan enkele foto's bijgevoegd.
Morgen naar Porto om samen het weekend door te brengen en maandag gaan onze wegen weer scheiden voor een maand.