Ria goed aangekomen - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Ria goed aangekomen - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Ria goed aangekomen

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

10 Juli 2016 | Portugal, Moreira do Lima

Moreira do Lima, vakantie
Zaterdagmorgen vooral gewacht totdat de taxi voor kwam rijden voor het ritje naar het vliegveld van Porto. Tegen drieën daar gearriveerd, het vliegtuig was iets te laat maar de koffers duurde erg lang. Maar om een uur of vier kon ik Ria in mijn armen sluiten en andersom. Drie maanden elkaar niet zien is best heel lang en dan is het fijn als je elkaar weer kunt omhelzen. De taxichauffeur Antonio stond op hete kolen dus snel terug naar ons huisje voor de komende twee weken.
Het is prachtig gelegen met uitzicht op de bergen en het puntje van de kerktoren. Ria heeft gelijk kennis kunnen maken met de muziek en gebeden die uit de luidsprekers op die toren schalmen. Er is een feest gaande (vrijdag ook al en vandaag ook nog) ter ere van São Antonio. Er is niet alleen muziek en eredienst vanuit de kerk, maar de kerk is ook prachtig verlicht 's avonds, evenals de toegangswegen er naar toe. Gisteravond zijn we daar heen gelopen. Leuk om te zien en het bleek dat er ook processies bij het feest horen. Binnen stonden al vijf beelden op draagbaren en toen wij bij de kerk waren kwam er een processie met het Maria-beeld aan dat op de laatste lege plek werd neergezet. Het hele gebeuren gaat gepaard met regelmatig een salvo knalvuurwerk, midden op de dag maar ook 's avonds en tijdens de processie.
Voor de kerk stonden ook eet, snoep en drank tenten, die nog niet heel erg gebruikt werden (later op de avond waarschijnlijk wel). Wij hebben een Portugese churros genomen; dat is eigenlijk een wat dikke churros gevuld met chocolade i.p.v. de choco van buiten zoals in Spanje. Erg machtig trouwens zo'n ding. Daarna naar huis voor een afzakkertje en om te gaan slapen. Ria was erg moe. De nachtrust heeft wel even op zich laten wachten want het feest met muziek vanaf de kerktoren ging nog heel lang door. Om twaalf uur onderbroken door een prachtig siervuurwerk dat wij vanaf onze veranda uitstekend konden zien. Uiteindelijk zijn we door alle herrie heen toch in slaap gevallen.
Vanmorgen ben ik de boom ingeklommen om sinaasappels te plukken voor het ontbijt. Heerlijk zijn ze. Nu zitten we te wachten op het afleveren van de fiets voor Ria; die is verlaat, hopen dat ie toch nog komt vandaag.

• 10 Juli 2016 - 13:56

Marijke:

Ria en Kees, fijne vakantie samen!

• 13 Juli 2016 - 13:31

Sacha:

Bom dia Kees!
    Wat fijn dat jullie, Ria en jij, nu eindelijk weer samen zijn na zo'n lange poos. Heerlijk genieten daar van de omgeving. Ziet er prachtig uit ;)

Groetjes Sacha

• 13 Juli 2016 - 13:41

Marianne Dobbelaar:

Hoi Kees,

Wat een tocht heb je inmiddels gemaakt!
    Foto's zien er erg mooi uit!
    Je hebt vast nog geen heimwee naar het verregende Nederland.

Veel plezier nog samen, de komende weken.

Groeten, Marianne