Van zee naar berg - Reisverslag uit Lalín, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Van zee naar berg - Reisverslag uit Lalín, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Van zee naar berg

29 Juni 2016 | Spanje, Lalín

Bamio - Lalín 91 km
Vanmorgen vroeg nog even over de heg gekeken om te zien hoe de baai er bij ligt met de zon uit het oosten. Het oogt anders maar nog steeds even prachtig. Na het inpakken en opladen op pad voor een lange rit.
De eerste kilometers moesten nog over de drukke kustwegen maar vanaf de koffiestop werd het een stuk leuker. Een mooi stil weggetje door beboste heuvels (al voelden ze als bergen ). Nu rook ik de eucalyptus wel, gisteren trouwens ook al, blijkbaar moet het een beetje warm zijn voordat ze geur afgeven. Of zou mijn reuk beter werken als het warm is? En warm is het vandaag zeker geweest, ik denk tegen de dertig graden. Voor de lunch dus een schaduwrijk plekje opgezocht.
's Middags was er iets meer verkeer op mijn route maar niet storend of teveel. Ook op dit deel was het goed te merken dat ik weer landinwaarts trok en dus de bergen in ging. Nu heb ik een groot stuk door een geweldig mooi natuurgebied gereden, vol met hei die nog net niet kleurde; de Serra do Candál. De hoogste top van vandaag zag er uit zoals je vaker ziet in Spanje: vol met windmolens. Windenergie wekken ze op veel plaatsen op, en ze hebben hier volgens mij wind in overvloed.
Het laatste stuk viel me niet mee, want de dag was al lang en warm maar toen zaten er op het einde toch nog wat meer pittige klimmetjes in dan ik dacht (en G-Maps geeft sowieso een onbetrouwbaar hoogteprofiel heb ik gemerkt). Uiteindelijk in Lalín aangekomen rond zeven uur en na een douche voel je je al snel een stuk minder moe. Morgen naar een plaats ten noorden van Ourense waar ik een nachtje in de Parador heb geboekt. Wordt ook een pittig tochtje.