Pelgrims en wierookvat - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Pelgrims en wierookvat - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Pelgrims en wierookvat

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostela, rustdag
Na het uitslapen en ontbijt naar hét centrum van Santiago: Praza do Obradeiro. Het plein voor de kathedraal waar de pelgrims hun eindpunt hebben (foto). Soms arriveren hele groepen, andere zijn alleen en worden door familie verwelkomd na hun lange voet (of fiets)tocht. Sommige pelgrims gaan hier in de zon liggen, al of niet met blaren op hun voeten.
Ik ben de kathedraal ingegaan tussen twee missen door. Toch zat de kerk al nagenoeg vol want de volgende mis was er een speciaal voor de pelgrims. Niettemin heb ik 'm goed kunnen bekijken. Qua constructie niet een bijzondere, maar het hoofdaltaar is wel indrukwekkend met veel goud en beelden. Uiteraard is een prominente plaats ingeruimd voor de heilige Jacobus. Pelgrims staan hier in de rij om achter dit beeld om te lopen en te kunnen aanraken. Vanuit de kerk zie je dan ook regelmatig een hand op de schouder van Jacobus of een hoofd naast zijn hoofd. Dit gaat ook tijdens de mis gewoon door.
Een ander opvallend detail is het enorme wierookvat, meer dan een meter groot, dat boven het kruispunt van de schepen hangt. Slechts enkele keren per jaar wordt het gebruikt om de mensen in de kerk te bewieroken. Hiervoor zijn acht mannen nodig die het vat hangend aan een constructie bovenin de koepel aan het zwaaien brengen door aan een dik kabeltouw te gaan hangen. Ik zou het wel eens willen meemaken, maar vandaag zat dat er niet in helaas.
Daarna nog het Museo de Cathedral bezocht, waarbij je o.a. de kloostergang op kon en naar het balkon dat uitkijkt op het grote plein.
Via een van de parken terug naar het hotel voor mijn siësta en na deze Spaanse gewoonte op zoek naar de botanische tuin, maar dat bleek inmiddels een verwilderd stuk bos te zijn geworden. Terug in het centrum nog door de straatjes gezworven en terrasje uitgeprobeerd. In de zon zitten lukte goed vandaag maar de wind was nog steeds vrij hard en fris, dus heel warm is het niet geworden.
Na een vorstelijke maaltijd bij een heus Italiaans restaurant liep ik op weg naar huis onverwacht langs een openluchtconcert van een blaas- en paukenorkest voor de zij-ingang van de kathedraal. Erg leuk om een tijdje te blijven luisteren. Uiteindelijk toch naar hotel want morgen gaik weer op pad. Plan is om een stukje van de Rias Bajas, met z'n baaien en kliffen, te gaan verkennen.

• 26 Juni 2016 - 22:30

Kees Schmitz:

Annekee, ontbijt niet misgelopen vandaag en druk is het hier zeker, maar niet te druk. Het is heel gemoedelijk en gezellig, en terrasjes met lekkere koffie. Druif snoeien kan ik maar van kiwiboom snoeien heb ik geen kaas gegeten.

• 26 Juni 2016 - 22:35

Kees Schmitz:

Hoi Ria, of andermans wensen, in casu Cor, in vervulling gaan weet ik niet maar ik heb mijn best er voor gedaan. Of had ik dan ook nog op de knieën gemoeten?

• 26 Juni 2016 - 23:24

Ria:

Misschien even met het wierookvat moeten zwaaien dat lijkt m e wel bijzonder. Een gezellige drukte u sc h et daar. Die siestas bevallen zeker wel.......wordt hier ook wel toegepast indien mogelijk. Nog even naar de klippen en dan op naar Portugal

• 27 Juni 2016 - 06:25

Sandra:

Bijzonder om samen met de pelgrims in Santiago aan te komen. Voor hen een eindbestemming van hun reis. Kan me voorstellen dat het voor veel van hen een emotioneel aankomst is.
    Voor jou een tussenstop tijdens jouw heerlijke avontuur. lekker voor je dat het weer steeds vaker 'mee zit'. nog maar even aftellen en jouw Ria is lekker dicht bij je!