Bergen natuur - Reisverslag uit Cangas del Narcea, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Bergen natuur - Reisverslag uit Cangas del Narcea, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Bergen natuur

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Juni 2016 | Spanje, Cangas del Narcea

Pandorado - Cangas del Narcea 95 km
Het was nog behoorlijk fris toen ik vertrok, maar het zonnetje scheen op dat moment. De eerste hobbel vandaag lag op zo'n 25 km, de Puerto de la Magdalena (1434m). Een paar kilometer voor de top lag een dorp waar ik een brood kon kopen. Het was even zoeken maar ik kwam in de panederia die tevens ook echt de bakkerij was. De bakker stond net een lading brood uit de oven te halen. Dat is wel leuk dat je daar als klant met je neus bovenop staat. Na een bakkie (het café was nog moeilijker te vinden dan de bakker maar er was iemand om het te vragen) het laatste stukje naar de top en vervolgens vol gas naar beneden, d.w.z. tot 1000m. Inmiddels was de zon allang verdwenen en kwam die heel af en toe uit zijn schulp, dat is heerlijk want dan voel je gelijk de warmte op je lijf.
De route was echt prachtig en dat is 's middags ook zo gebleven. Alleen maar natuur in een vriendelijk berglandschap. Wat wil je nog meer, afgezien van mooi weer? Ik kon met volle teugen genieten.
De lunchstop was in het enige stadje van vandaag Villablino. Voor de rest lagen er drie dorpen en een tiental piepkleine gehuchten op de route. Na de lunch ging het gelijk flink pittig omhoog, de Puerto de Leitariegos (1525m) op; een klim van ongeveer 15 kilometer. Ook hier hetzelfde mooie berglandschap, maar nu was de zon veel nadrukkelijker aanwezig dus dat was fijn. Bovenop lag een skistation waarvan het café nu ook open was. Het was hier niet bepaald warm maar een stuk beter dan gisteren. Onderweg had ik nog een geweldig uitzicht op het dal waaruit ik omhoog ben gereden (foto). Op beide cols vandaag stonden er op het laatste stuk voor de top een soort raketten van steen (foto). Bij navraag in het skistation bleek dit de wegmarkering, in tijden van sneeuw, te zijn van begin vorige eeuw.
Vanaf het skistation ben ik Asturië in gedenderd naar beneden. Dertig kilometer afdalen naar Cangas dat op ongeveer 300m hoogte ligt. Heerlijke afdaling met prachtige vergezichten onderweg. En ook meerdere keren een roofvogel op hoogstens tien meter afstand kunnen bewonderen, eenmaal zelfs van bovenaf op zijn rug. Echt mooi om te zien! Ik denk dat het havikken waren maar ben geen vogelkenner.
Moe en voldaan in een hotel neergestreken en morgen weer verder richting de kust, ik weet nog niet precies waar want er ligt eerst nog een bergrug te wachten. Ik verwacht beter weer, want het is nu al beter dan rond het middaguur.

  • 18 Juni 2016 - 19:27

    Kees Schmitz:

    Nou Filip en Rita, een pannenkoek zou ik wel lusten. Is weer eens wat anders dan dat brood hier.

  • 18 Juni 2016 - 19:30

    Kees Schmitz:

    Theo, die foto gisteren is gemaakt door Mr. Tripod, die reist al die tijd al met mij mee. Op mijn verzoek maakt ie dan een foto, soms op drie benen maar soms ook vanaf mijn fiets of vanuit een boom als ik dat wens.

  • 18 Juni 2016 - 19:33

    Kees Schmitz:

    Hoi Ria, het weer wordt hier ook beter nu, zeggen ze. In ieder geval vandaag al niet zo koud als gisteren. Ik ben benieuwd hoe de markt in HIA is gegaan.

  • 19 Juni 2016 - 09:54

    Martin Hazebroek:

    Hoi Kees,

    Toch weer een skistation opgezocht :-). Een afdaling van 30 km lijkt me ook een mooie beleving. Ooit van de Mont Ventoux afgedaald, maar die was maar 19 of 20 km. groet Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 136028

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: