Palacio de Gaudi - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Palacio de Gaudi - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Palacio de Gaudi

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Juni 2016 | Spanje, Astorga

León - Astorga 66 km
Met bijna winterse temperatuur vertrokken uit León en het eerste kwartier steeds gedacht "ik ga mijn handschoenen pakken". Uiteindelijk niet gedaan maar flink hard gereden om warm te worden. Gelukkig kwam er een flauw zonnetje bij.
Tot de koffiestop ging het over een golvende weg, waarbij ik op de toppen van de golven uitzicht had op de uitgestrektheid van de Meseta, een mooi gezicht. Langs de weg stonden veel planten in bloei: vooral geel en paars maar ook wit en rose ertussen.
In het gedeelte daarna ging het door het stroomgebied van de Rio Orbigo en leek het of ik in Nederland reed: plat, lage heuvelruggetjes alsof het een dijk is, populierenbosjes op de windhoeken (wind stond er zeker), her en der met netten ingepakte kersenbomen. Bij het dorp Puente de Orbigo wemelde het van de Camino-gangers, net als hier in Astorga. Langs een groot aantal bouwvallen ben ik Astorga binnen gereden. Om in het centrum te komen moest ik even van de fiets om 50 meter omhoog te lopen; volgens mij was het daar 20% of meer. Het was de hele reis droog gebleven tegen de voorspelling in!
Na wat opfrissen en mijn beste pak aan mocht ik het bisschoppelijk paleis "Palacio Episcopal" in, hier ook wel Palacio de Gaudi genoemd. Dat hij de architect was kun je van buiten en binnen goed zien. Bogen, gewelven, veel ramen om daglicht binnen te krijgen, slanke pilaren die bovenin breder zijn om de gewelfribben te kunnen dragen en natuurlijk is er gewerkt met glazuur gebakken tegels/stenen. Het is wat minder uitgesproken dan de gebouwen in Barcelona maar ik vond het geweldig mooi. Op deze reis was dit het laatste van Gaudi om van te genieten, helaas.
Bij de oversteek naar de kathedraal begon de regen, die een flinke bui losliet terwijl ik droog binnen was. De kathedraal is niet zo groot en heeft veel (barok) wat andere kathedralen hier ook hebben. De hoofdingang was wel bijzonder rijkelijk versierd met beeldhouwwerken dat een prachtig geheel vormde.
Na dit bezoek aan kathedraal en bijhorend museum was het droog geworden en heb ik een wandeling door de straatjes en over de pleinen gemaakt alvorens ik in restaurant "Gaudi" (t.o. het Palacio) ben neergestreken voor het avondeten. Het is een mooi in begin twintigste eeuw aangekleed pand, en ik heb er heerlijk gegeten. Morgen weer verder en na deze dagen in de stad meer naar de natuur en bergen.

  • 16 Juni 2016 - 23:13

    Kees Schmitz:

    De weersverwachting voor morgen is nog om niet aan te denken, maar voor zaterdag en zondag is er veel beter weer op komst. Heb ik iets om naar uit te kijken.

  • 16 Juni 2016 - 23:15

    Kees Schmitz:

    Martin, dat skipak had ik vanmorgen wel kunnen hebben tegen de kou.

  • 17 Juni 2016 - 17:23

    Cor:

    Ik wil wel je ''beste'' pak nog even zien!!!

  • 19 Juni 2016 - 11:08

    Annekee:

    Wat prachtig, die kathedraal. Wat een geweldige tocht maak je toch. Heerlijk om elke dag je verslagen te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 136248

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: