Mercado en Musac - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Mercado en Musac - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Mercado en Musac

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

15 Juni 2016 | Spanje, León

León, stadsbezoek
Over het weer vandaag kan ik kort zijn: dat heeft het acht uur journaal hier gehaald. Op het hele Iberische schiereiland, uitgezonderd het mediterrane gebied, is de temperatuur nauwelijks boven de 10 graden gekomen en moesten overal de plu's mee. Ik heb mijn warme outdoor vest en regenjack ook niet voor niets mee genomen. Beide goed gebruikt vandaag zal ik maar zeggen, hoewel ik ook een paar keer even de zon heb gezien en gevoeld.
Vanmorgen boodschapjes gedaan voor de trekdag morgen. Onder andere op de Mercado in het centrum. Die mercados vind ik altijd leuk om overheen te lopen en te kijken wat ze allemaal verkopen. Marian, merluza zijn niet die grote lelijke bekken, maar een redelijk slanke vis in palingvorm van zo'n vijftig centimeter lang.
Op de Plaza Mayor was het nu wel erg druk omdat er een markt stond. Ik had net een rondje gemaakt toen ik voor een hoosbui het café in ben gevlucht. Zodra het te doen was ben ik terug gegaan naar het hotel voor mijn siësta. En om hotelletje voor morgen te reserveren en de route voor de komende dagen eens goed te bestuderen. Na Astorga is er namelijk een stuk waar hotels en campings dun gezaaid zijn. Onderwijl brak er een flink onweer los, dus ik was al blij dat ik vandaag niet op de fiets zat.
Vanmiddag, nou ja dat is hier tegen vijven, aan de wandel naar het Musac, het Museo del Arte Contemporáneo. Dit aparte gebouw met vrolijke veelkleurige gevel herbergt voornamelijk tijdelijke exposities, en is ook speciaal bedoeld om aankomende kunstenaars een platform te geven om zich te profileren. Er waren nu ongeveer zes verschillende exposities die ik niet allemaal begreep of kon waarderen. Een had als leidraad golven en daar zaten leuke stukken bij, een ander ging over OCD en kunst maar geen flauw idee wat ze ermee wilden zeggen. En ook Andy Warhol was er weer. Het bestond uit een overzicht van zijn werken voor platenhoezen en posters voor theater, dans en muziek voorstellingen. Ik wist niet dat hij dat ook gedaan heeft maar daar is hij mee begonnen. De oudste hoes is uit 1949. Verder waren er ontwerpen voor Rolling Stones, Beatles, Elvis, Count Bassen, Aretha Franklin en nog meer. Leuk om dat eens op een tijdslijn te zien.
Na afloop naar de kroeg voor een aperitief en de etenstijd af te wachten.

  • 15 Juni 2016 - 22:33

    Kees Schmitz:

    Theo, die foto is maquette van de stad. Zie mijn verhaal van 13 juni laatste paar zijn.

  • 15 Juni 2016 - 22:37

    Kees Schmitz:

    Harrie, ik ben van plan ook naar Santiago te gaan en 8 juli moet ik in Ponte de Lima zijn. Dat gaat wel lukken denk ik. Ik heb nog meer glas-in-lood foto's, als ik thuis ben kun je ze bekijken.

  • 15 Juni 2016 - 22:39

    Kees Schmitz:

    Joke op het betere weer moet ik nog even een paar dagen (hoop ik) wachten.

  • 15 Juni 2016 - 22:41

    Kees Schmitz:

    Ria, ik zit goed in dit hotel. Er zijn nog meer paradors, o.a. bij Ourense in de buurt, die lijkt mij ook heel leuk en mooi.

  • 15 Juni 2016 - 22:50

    Ria:

    Leuke kleurtjes dat gebouw ! Vandaag autopech maar het Is weer gemaakt wat jij met je fietsband hebt heb ik hier met de auto :slijtage .

  • 16 Juni 2016 - 08:56

    Marian:

    Hoe heten die lelijkerds dan wel? :p

  • 16 Juni 2016 - 18:04

    Anne-rose:

    Nou Kees het weer zit niet mee je zou zeggen dat het in die contrijnen betergesteld is met de weer goden. Gelukkig kom je veel culturele zaken tegen.liefs Anne-Rose

  • 16 Juni 2016 - 20:27

    Martin Hazebroek:

    Hoi Kees,

    Bedankt voor je kaart "Picos de Europa". Leuk dat je toen moest denken aan het hoge skistation in Oberstdorf. Op je foto's zag ik dat je de ski's en skipak nog niet aan had aangetrokken. Ik geniet van je reisverhalen! Hoop wel voor je dat het weer beter wordt.

    Groetjes Ank en Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 136270

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: