Glas in lood - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Glas in lood - Reisverslag uit León, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Glas in lood

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

14 Juni 2016 | Spanje, León

León, stadsbezoek
Vandaag aardig wat tijd moeten besteden aan de bandenwissel en een pakketje naar huis sturen. Op het postkantoor hebben ze twee nummertjesautomaten waarvan niet duidelijk is welke voor wat, ook voor Spanjaarden niet zag ik. Dus ik had eerst de verkeerde, maar het is goed gekomen.
Het eerste bezoek vandaag was aan de kathedraal. De buitenkant en de architectuur van de constructie zijn vergelijkbaar met andere kathedralen. Het zeer bijzondere hier is dat er 1800 m2 glas in lood ramen in zit. Dat ziet er zeer indrukwekkend uit, en er zitten hele mooie tussen met vrolijke kleuren. Zie de foto's voor een kleine selectie.
Tegenover de kathedraal hebben ze heerlijke koffie met chocolade taart. Helaas niet op het terras want daarvoor was het te koud; vergeleken met gisteren wel 10 graden minder. Later in de middag zelfs een beetje regen.
's Middags na bandenwissel naar de Parador van León geweest (foto), een voormalig klooster San Marcos waarvan de kerk nog kerk is en de rest is nu een luxe hotel. Jammer genoeg mag je als niet-hotelgast niet verder binnen dan de ontvangsthal. Na een flinke wandeling uitgekomen bij de Real Colegiata de San Isidoro en de bijhorende basiliek. Binnen zijn allerlei relikwieën van San Isidoro en aanverwanten te bewonderen. Er lagen ook originele bijbels van eeuwen geleden en van een enorm formaat (je zou in je eentje moeite hebben ze op te tillen). Het mooiste vond ik een ruimte naast de kloostergang waar op gewelven en muren nog in vrij goede staat verkerende muurschilderingen te zien zijn (foto mocht niet). Onder deze "zaal" liggen 23 koningen, plus een aantal kinderen van ze, begraven.
Vanavond in een van de kleine straatjes gegeten en toen nog bakkie gedaan op de Plaza Mayor, die erg rustig was. Misschien door de kou, ik zat zelf ook onder een terraskachel. Of wellicht door het EK voetbal. Morgen nog verder op pad in deze mooie en gezellige stad.

  • 14 Juni 2016 - 22:45

    Kees Schmitz:

    Hoi Sacha, vandaag was het weer hier ook maar matig en voor morgen is echt regen voorspeld. Ik zal 't zien, het zal mijn humeur niet verpesten.

  • 14 Juni 2016 - 22:48

    Kees Schmitz:

    Hoi Anneroos, die band is geregeld dat is een fijn idee. Nu nog stabiel warm weer, maar ik geniet van elk zonnestraaltje.

  • 14 Juni 2016 - 22:49

    Kees Schmitz:

    Hoi Cor, kom jij mijn goede pak even brengen anders wordt ik misschien niet toegelaten bij de bisschop straks in Astorga.

  • 14 Juni 2016 - 23:45

    Harrie:

    Ha Kees,
    Mooie glas in loodjes. Je bent aardig op dreef na al die hoge klimmen Wie was ook al weer Isodorus? Ben je dat nog te weet gekomen?.
    Ga je nog naar Santiago de Compastella? En wanneer ben je in Pont de Lima? Ja, waar een kerk is is een kroeg. Je geniet daar met volle teugen van merk ik telkens weer.
    Veel plezier en devotie, langs al die heilige plaatsen.
    Harrie

  • 15 Juni 2016 - 08:02

    Ria:

    Ha keessie je kunt toch ook een kamer in dat klooster h ook tel boeken dan kunnen je het van binnen bekijken .

  • 15 Juni 2016 - 08:38

    Ria:

    Hotel bedoel ik ..

  • 15 Juni 2016 - 11:40

    Joke:

    Nog steeds mooie avonturen ! Prachtig dat glas in lood.
    Ik vind wel dat je langzamerhand beter wel weer verdient ☀️☀️

  • 15 Juni 2016 - 11:41

    Joke:

    Wel beter weer bedoel ik

  • 15 Juni 2016 - 20:27

    Theo:

    Hoi Kees, Wat is 1010259 (foto)?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 135993

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: