Nacimiento en Embalse del Rio Ebro - Reisverslag uit Reinosa, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Nacimiento en Embalse del Rio Ebro - Reisverslag uit Reinosa, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Nacimiento en Embalse del Rio Ebro

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 Juni 2016 | Spanje, Reinosa

Arija - Reinosa 31 km
De tent vanmorgen droog kunnen inpakken, dat is fijn als je een hotel neemt. Het is de hele dag grijs gebleven met soms wat miezerige spetters. Ik had een korte rit voor de boeg dus lekker rustig gerelateerd vrijwel geheel langs het stuwmeer van de Ebro. De dam zelf is eigenlijk maar klein(gebouwd in 1947), zeker in vergelijking met de grootte van het stuwmeer. Dat leek vanaf de camping wel een zee. Onderweg zie je ook dat de aanleg toch wel wat gevolgen voor de lokale bevolking heeft gehad. Dorpjes die hogerop de helling zijn geplaatst en daarom nu Villanueva. ... heten, wat zoveel betekent als "nieuwe stad". Ook meerdere kerken gezien die eenzaam aan de rand van het water staan, bij één hadden ze alleen de toren laten staan en de rest afgebroken.
Eenmaal in Reinosa aangekomen eerst boodschappen gedaan en daarna hotel opgezocht. Dat bleek op een industrieterrein te liggen ook al ligt het nog geen kilometer van het centrum; maar ik heb daar geen last van.
's Middags zonder bagage op de fiets naar de oorsprong van de Ebro, de Nacimiento. Leuk uitstapje ook al is het niet veel meer dan water dat in een klein stroompje uit de berg komt. Daar lag ook een maquette met alle (autonome) regio's waar de Ebro doorheen stroomt, en dat is bijna heel Spanje.
In Reinosa teruggekomen was het daar uitgestorven, het is zaterdagmiddag hè! Dan is er niet veel aan aan zo'n stadje, zeker niet als de zon niet schijnt.
Maar de route bekijken voor morgen kan natuurlijk ook in een café, want daarvan waren er wel een paar open. Het wordt eerst klimmen om aan de andere kant af te dalen richting de kust van Cantabrië. De kust zelf haal ik nog niet, dat is te ver.

• 04 Juni 2016 - 18:24

Kees Schmitz:

Cor, ik heb er wel wat voor over om slechts aan een kant geroosterd te zijn, dat is dan tenminste één kant.

• 04 Juni 2016 - 18:27

Kees Schmitz:

Marianne P, vandaag dus bij de bron geweest. Die Sierra de la Demanda is inderdaad geweldig mooi en rustig. Ik heb vrijwel alleen Spaanse toeristen gezien daar, op een enkele bus met Duitsers en enkele individuele buitenlanders. Dus het zal wel de tijd van het jaar zijn dat het verschil met jouw ervaring maakt.

• 08 Juni 2016 - 20:59

Annekee: