Door Burgos struinen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Door Burgos struinen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Door Burgos struinen

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Juni 2016 | Spanje, Burgos

Burgos, rustdag
Na het tafelen van gisteravond bescheiden ontbeten en de stad in. Er waren nog weinig winkels open maar wel één met ansichtkaarten, voor de vroege Camino vertrekkers. Wat kaarten gekocht en terras opgedoken om ze te schrijven. Tijdje met Nederlands echtpaar gekletst dat onderweg is naar Portugal. En passant ook een Nederlands meisje, net als ik op de fiets, een plezier gedaan met de dwarsligger die ik uit had (IV van Arjen Lubach).
Daarna als een speer de kathedraal in. Aan de buitenkant vind ik 'm al mooi en rijk aan versieringen, vooral beelden, dierenkoppen en plant/blad-decoraties. Als je eenmaal binnenkomt dan wordt je overdonderd door alle ornamenten en kunstwerken. Maar het allereerste dat opvalt is de prachtige koepel op het kruispunt van de schepen (foto). Ook deze is net als de rest van de kerk zeer rijk versierd. Sommige kapellen en ook het hoofdaltaar zijn echt pompeus te noemen, andere waren meer kleurrijk of hadden mooie voorstellingen.
Ruim twee uur later stond ik weer buiten op het plein. Door de poort waar ik gisteren binnengekomen was naar de promenade langs de Rio Arlanzón. Hier heb ik mij tegoed gedaan aan een "churros con chocolate" (foto) wat bijna neerkwam op een lunch.
Na een siësta in het hotel 's middags het Museo de la Evolución Humane bezocht. Dat museum staat hier omdat ze in de bergen net buiten Burgos, bij Atapuerca, resten hebben gevonden van onze voorvaderen van zo'n 800.000 jaar geleden en daarmee tot de oudste vondsten worden gerekend. In woord en beeld laten ze zien hoe het gebied is ontstaan, wat de ontwikkeling van de mens daar was, en uiteraard ook Darwin en zijn evolutietheorie en de nagebouwde kamer van Darwin op het schip waarmee hij de wereld is rondgereisd. Uiteindelijk teveel informatie om alles te onthouden.
Burgos is ook de stad van de beroemde, beruchte?, strijder El Cid. Hij heeft in ieder geval vòòr en tégen de machthebbers uit Burgos gevochten. Eigenlijk een ordinaire huurling dus, maar wel een met een standbeeld(foto).
De dag afgesloten met avondeten op de Plaza Mayor en een wandeling naar de mirador vanwaar je op de stad en kathedraal neerkijkt. Al met al een fijne en zonnige dag geweest en energie opgedaan voor de komende fietsdagen.

• 01 Juni 2016 - 22:05

Kees Schmitz:

Voor degenen die ik nog niet bedankt had voor de felicitaties bij deze alsnog.

• 01 Juni 2016 - 22:10

Kees Schmitz:

Hoi Ria, vanaf half negen kon je eten in het restaurant, ik ben pas om negen uur gegaan en was de eerste. Even later kwamen nog twee echtparen dineren. Het is gewoon niet druk omdat het nog geen hoogseizoen is hier. Vanavond is het trouwens gelukt om al om zeven uur te eten (en geen fastfood), dat is wel fijn. Liefs Kees

• 01 Juni 2016 - 22:12

Kees Schmitz:

Ja Annekee, ik zit wel ver weg maar houd alles in de gaten hoor ☺

• 01 Juni 2016 - 22:18

Theo:

In de straat tegenover El Cid serveren ze de beste warme chocolade ooit. Samen met een soort koeken waarvan ik de naam ben vergeten.
    Warm aanbevolen.

• 01 Juni 2016 - 23:08

Marijke:

Prachtige foto van de koepel

• 02 Juni 2016 - 08:15

Cor:

Toen ik lessen kunstgeschiedenis kreeg hadden wij een docent die volslagen idolaat was over de kathedraal van Burgos. Grandioos, majestueus, imaginair en nog veel meer superlatieven. Dát vonden wij ook toen wij er waren. Genieten!!!

• 02 Juni 2016 - 11:35

Ria:

Mooi zeg die koepel en die chocolade mmmmmmm........ vanmiddag feest op het werk van Annerose dus nu eerst even bikkelen morgen weerfietsen of neem je het er nog een dagje van??