Invoegen, uitvoegen en omkeren - Reisverslag uit Altube, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Invoegen, uitvoegen en omkeren - Reisverslag uit Altube, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Invoegen, uitvoegen en omkeren

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

23 Mei 2016 | Spanje, Altube

Bilbao - Altube 61 km
Bij het opstaan wisselden zon en grijze wolken elkaar regelmatig af, 's middags had de zon het gewonnen.
In Bilbao eerst naar een grote boekhandel gegaan en na wat speurwerk de ontbrekende kaarten voor het hele stuk tot Portugal gevonden. Voordat ik de stad echt uit was was het al dik twaalf uur geweest. Ik dacht dat ik niet meer zo heel ver zou komen vandaag. Maar dat is toch aardig meegevallen.
Het eerste deel van de rit, tot aan Amurrio, was de weg erg druk en ook niet zo leuk daardoor. Halverwege zat ik ook nog bijna (nog 20m) op de autoweg. Ik reed de hele tijd al op een weg met BI-nummer en bij Laudio volgde ik gewoon het bord naar Amurrio. 400 meter verder stond er ineens een bord dat de autoweg daar begon en het verboden was voor voetgangers, fietsers enz. Ik kon niet links, ik kon niet rechts en rechtdoor mocht ik ook niet. Dus omkeren, maar dat is nogal een hachelijke onderneming op een weg met 2 banen heen en 2 terug. Dankzij de Spaanse lunchpauze was het iets rustiger en kon ik de oversteek, omkeeractie tot een goed einde brengen.
Ik was blij dat ik vanaf Amurrio over een andere weg kon. Ook aardig wat verkeer maar stuk minder druk. Bovendien was dit een mooie route helemaal over dicht beboste heuvels, of eigenlijk berg (kwam boven de 600 m, en stijgingspercentage op grote stukken 7 à 8 %). Ik had inmiddels een kamer gereserveerd in Altube, in een weghotel langs de AP68/hoek N622 waar ik volgens kaart en Google maps ook met de fiets kon komen. Nou dat werd het tweede avontuur. Het laatste stukje naar het hotel is op de kaart een parallelweg langs de N622. In de praktijk bleek het oprit 21 en afrit 22 met 200m ertussen, dat volgens de borden ook gewoon nog deel uitmaakt van de secundaire weg. Voor mijn gevoel ging ik echt de snelweg op en gelukkig heel snel weer af.
Ik zit nu rustig in mijn hotel en hoef niet eerder weg dan morgenochtend want ze hebben hier alles wat ik tot die tijd nodig heb. Kijk op de foto voor het geweldige uitzicht vanuit mijn kamer.
Morgen kan ik route over kleinere wegen kiezen.

  • 24 Mei 2016 - 07:28

    Leo (buurman):

    Mooi uitzicht. Is het geen optie om hier een weekje te blijven, waarschijnlijk iedere dag een andere uitzicht, want iedere dag andere vrachtauto's.
    Veel plezier vandaag, geniet van de kleinere wegen.

  • 24 Mei 2016 - 10:30

    Paul (collega):

    Kees, wat een geweldige excercitie! Ik ben helemaal geen fietser maar reis toch stiekum een beetje met je mee. Ben lang geleden een paar keer in noord Portugal op vakantie geweest en ben heel benieuwd naar je foto's. Zet 'm op !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 136270

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: