Moderne architectuur en kunst - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Moderne architectuur en kunst - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Moderne architectuur en kunst

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

22 Mei 2016 | Spanje, Bilbao

Bilbao rustdag
Het plan voor de ochtend was Guggenheim bezoeken en daarvoor wilden we de bus nemen die voor het hotel een halte heeft. Tien minuten voor de opgegeven (door hotel) vertrektijd naar de halte, rijd er één minuut eerder een bus voorbij. Dat was 'm dus. Toch maar 20 minuten gewacht op de volgende, want het regende pijpenstelen en we hadden geen zin om drijfnat te worden. Met overstap toch snel bij het museum.
Het Guggenheim museum is vanbinnen al net zo bijzonder en mooi als aan de buitenkant. Modern geconstrueerd gebouw waarin eigenlijk niets recht is, behalve de vloeren dan. Kijk je in de grote hal naar boven dan duizelt het voor je ogen(foto). Steen, glas, staal en titanium zijn de ingrediënten die samen met de vormgeving door de architect Frank Gehry een schitterend bouwwerk hebben opgeleverd. Als je het gebouw gezien hebt dan hoef je niet eens meer naar de kunst te kijken om er van genoten te hebben.
Uiteraard zijn we ook wezen kijken wat voor kunst hier bijeen gebracht is. Dat is heel divers: schilderijen abstract en figuratief waaronder stukken van Picasso en Mondriaan, kamertjes van aan elkaar geregen deuren met vreemde beetje lugubere voorwerpen daarbinnen, "beeldhouwwerken" van staal of natuursteen, metershoge schuingedraaide schotten met een min of meer ovale plattegrond waar je doorheen kunt lopen en een soort claustrofobisch doolhof gevoel krijgt. Verder was er een tijdelijke expositie van werk van Andy Warhole, dat gebaseerd is op het verschijnsel "schaduw " (foto's Marian en mij vóór zwarte vlakken met wat kleur). Ik vind niet alles mooi wat er tentoongesteld is, ook al zijn het soms wereldberoemde werken, en begrijpen wat het was deden we ook niet van alle werken.
Alles bij elkaar is het zeer de moeite waard om een bezoek aan dit prachtige museum te brengen. Ik heb er zeer van genoten, en Marian ook. Na ruim drie uur hadden we een overvloed aan indrukken verwerkt en werd het tijd voor een goede lunch. Toen kwam ook het moment van afscheid nemen dichtbij. Ik heb Marian naar het vliegveld gebracht en zijn we ieder weer onze eigen weg gegaan. Ik heb heel erg genoten van dit heerlijke en gezellige weekend samen met mijn dochter optrekken. Ben bang dat ik me de eerstkomende dagen wel een beetje eenzaam zal voelen. Nu vanavond in ieder geval wel. Maar als ik weer aan het toeren ben dan verdwijnt dat gevoel wel weer.
Morgen enkele noodzakelijke boodschappen doen in Bilbao en dan verder trekken richting het zuiden.

  • 22 Mei 2016 - 22:53

    Kees Schmitz:

    Marijke, Annekee, zie de foto's voor de binnenkant van Guggenheim. Ik heb er nog meer maar daar moeten jullie nog even op wachten.

    Joke, zoals je kunt lezen is het een erg gezellig weekend geworden.

  • 22 Mei 2016 - 23:01

    Kees Schmitz:

    Ha Leo, vanmorgen was het weer nog pet maar in de loop van de dag werd het droog en beetje zon. De vooruitzichten zijn wel dat het beter wordt de komende week. Daar hoop ik dan ook op. Maar ik heb het nu toch ook wel naar mijn zin. Het is alleen dat met een zonnetje alles er ook mooier uitziet en je je eerder vrolijk voelt. Maar dat zul je wel herkennen van jullie wandeltochten want dan hebben jullie ook niet altijd mooi weer.

  • 23 Mei 2016 - 06:41

    Sandra:

    Kleine meisjes worden groot hè? wat een rijkdom om met je jongste zo te kunnen genieten van kunst. kan me voorstellen dat het afscheid dan toch een beetje zwaar voelt, als je zo ver van al het vertrouwde en je geliefden bent. maar inderdaad, als je weer aan het toeren bent, zal je ook al weer snel volop kunnen genieten. XXX

  • 23 Mei 2016 - 08:24

    Joke:

    Mooi he, guggenheim! Marian is ook heel gezellig !
    Je bent niet echt alleen hoor, want wij reizen stiekem met je mee door al die verhalen !
    Goede reis verder.

  • 23 Mei 2016 - 13:01

    Leo (buurman):

    sterkte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 136009

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: