Museo de la Paz - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Museo de la Paz - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Museo de la Paz

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 Mei 2016 | Spanje, Bilbao

Gernika-Lumo - Bilbao 39 km
Vandaag is de warmste dag tot nog toe. Om half tien zat ik al met korte mouwen op het terras aan de koffie. En het is de hele dag zo goed gebleven, heerlijk.
Voordat ik aan de koffie ging moest er ontbeten worden hetgeen niet in het hotel kon. Klein probleempje want cafetería's genoeg. Echter hier in Baskenland weten ze geloof ik niet wat een broodje kaas is. Ze hebben eigenlijk net als 's avonds alleen maar pinxtos. En daar zit dan vaak iets van garnalen op. Daar moest ik zo vroeg even niet aan denken, maar na wat gezoek toch een bar gevonden die hele kleine broodjes als pinxtos had, met ham en ei en een croissant.
Om tien uur het museum van de vrede in. Kort gezegd laten ze zien wat je onder vrede zoal kunt verstaan, toegelicht met uitspraken van beroemdheden als Ghandi, Martin Luther King. Daarna zit je in een soort huiskamer uit 1937 en vertellen en laten ze je horen wat die mensen toen hebben meegemaakt vlak voor en tijdens het bombardement op het stadje. Het derde deel gaat dan meer in op de achtergrond en historie van die tragische gebeurtenis. In feite komt het er op neer dat Franco in de Spaanse Burgeroorlog een doorbraak wilde forceren in het verslaan van de tegenstander. Met behulp van zijn bondgenoten (Duitsland, Italië) werd de hele stad in een paar uur met de grond gelijk gemaakt. Niets bleef er staan. Behalve dan enkele fabrieken die hijzelf nog goed gebruiken kon, zoals een wapenfabriek. Rondom alles weggevaagd maar die fabrieken ongedeerd; wat je noemt precisiebombardement. Alles bij elkaar een interessant en indrukwekkend bezoek.
Na afloop een bakkie, opladen en op pad naar Bilbao. Niet ver en een mooie rit door lage bergen, afwisselend bos,velden en zowaar weer wijngaarden. De foto is van mijn picknick plek. De vraag aan jullie waar het informatiepaneel uitleg over geeft als je naar die omgeving kijkt. Straks het antwoord bij de reacties.
Het laatste stuk naar Bilbao ging, uiteraard, over drukke wegen anders kom je zo'n stad niet in. Het viel me nog mee, ik had niet de kortste maar de makkelijkst te volgen route gekozen om naar het hotel te komen. Dat lukte in één keer met op het laatste stukje even Google Maps gebruiken.
Straks naar de binnenstad wat eten en dan Marian bij de bushalte ophalen. Morgen Bilbao eens goed bekijken.

• 20 Mei 2016 - 18:51

Kees Schmitz:

Sandra, geen spierpijn gehad van die kustweg hoor. Straks wel gezellig met Marian Bilbao verkennen.

• 20 Mei 2016 - 18:55

Kees Schmitz:

Het informatiepaneel op de foto gaat niet over bosbouw, niet over de wijnbouw, het is ook geen oriëntatie tableau. Het geeft uitleg over hoe de defensie van Morga (dat dorp was het) tijdens de Spaanse Burgeroorlog in elkaar zat. Geen idee waarom dat bord daar stond, want in de hele wijde omtrek heb ik niets gezien dat daarmee te maken zou kunnen hebben.

• 20 Mei 2016 - 19:22

Joke:

Veel plezier in Bilbao! Guggenheim is schitterend!
    Groetjes aan Marian !

• 20 Mei 2016 - 19:29

Anne-rose:

Ha die Kees stilletjes aan toch al een heel eind weg. Geniet het weekend lekker met Marian. Groetjes Anne-Rose

• 20 Mei 2016 - 20:24

Marijke:

Gezellig dat Marian er is: veel plezier samen!

• 20 Mei 2016 - 22:46

Marian Van Kalmthout :

Ha Kees, wat leuk, vandaag een kaartje in de bus van je. We zijn inderdaad ook in die contreien geweest, maar lang geleden . Het late eten kan ik me ook nog erg herinneren . Niet fijn. In Italië kun je half acht/acht uur eten. Dat is goed te doen . Vooral na dat fietsen DSM heb je wel trek. De natuur daar was ook prachtig.
    Leuk weekend met Marian .verl plezier samen. Wij zijn weer thuis en aan het werk.