Puerto de Lizarraga & Lizarrusti - Reisverslag uit Beasain, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Puerto de Lizarraga & Lizarrusti - Reisverslag uit Beasain, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Puerto de Lizarraga & Lizarrusti

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

17 Mei 2016 | Spanje, Beasain

Estella - Beasaín 67 km
Vandaag een prachtige rit gemaakt door, liever over, twee puertos (passen).
De eerste was de hoogste (1031m) en had de langste klim in petto. Na drie uur stond ik boven en had ik onderweg al een kleinere berg onder de wielen gehad en een koffiestop in het dorp onderaan de grote klim.
De weg voerde door het Parque Natural de Urbasa y Andía en was echt schitterend. Van volop groene bossen en velden naar steeds kaler en ruiger naar boven. Op de top lag, behalve een café, ook een tunnel om aan de andere kant van deze berg te komen. Komend uit die tunnel was er direct een mirador, d.w.z. uitkijkpunt. Werkelijk schitterende uitzichten op het dal waar ik naar zou afdalen. Maar ook op een indrukwekkende berg ernaast. Het leuke is dat ik diezelfde berg op mijn vorige reis vanaf de andere kant heb bewonderd en toen vond ik 'm ook al zo intrigerend door zijn vorm. Kijkend over het dal voor me cirkelden de gieren enkele tientallen meters boven mijn hoofd hun rondjes. Mooi om te zien.
In Etxarri-Aranatz, het stadje in het dal, lunchpauze gehouden en mij weer opgeladen voor de tocht over de tweede puerto. Deze was een stuk lager (622m) maar lekker rustig weggetje om omhoog te klimmen. Onderweg kwam er een Spanjaard in een vette sportwagen naast me rijden, deed z'n raam open en vroeg of alles OK was. Na bevestiging een dot gas en weg was ie, uit het zicht. De afdaling van deze ging de eerste kilometers over een zeer bochtige weg door een donker bos. Flink sturen en remmen dus. Daarna kwam ik in een smal dal met allerlei dorpjes. In enkele stonden de oudste huizen zo dicht op elkaar dat maar één richting tegelijk kon passeren.
Uiteindelijk in Beasaín belandt, waar ik een hotelletje heb gevonden en wat een goed startpunt voor morgen is.

  • 17 Mei 2016 - 17:47

    Kees Schmitz:

    Hoi Sander, leuk dat je me ook volgt. Ik begrijp dat je jaloers wordt als je de verhalen leest. Is wel even wat anders dan iTOCO hè! Af en toe denk ik wel eens (niet te lang, hoor) aan je en de dames hoe het je vergaat met het project. Ik vermoed dat het gewoon lekker loopt, want het is je wel toevertrouwd.

  • 17 Mei 2016 - 21:36

    Kees :

    Inmiddels weet ik weer hoe het Baskische spelletje met een bal tegen een grote blinde muur heet: peloton.

  • 18 Mei 2016 - 03:01

    Ria:

    Ha keessie af en toe zo n Spaanse naam ertussendoor laat het allemaal nog mooier klinken voor mij. Is het al wat warmer daar? Aftellen naar het weekend denk ik......

  • 31 Mei 2016 - 20:20

    Annekee:

    Ah, dat is meteen het antwoord op mijn vraag van enkele dagtochten geleden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 136060

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: