Delen van de Camino - Reisverslag uit Estella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Delen van de Camino - Reisverslag uit Estella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Delen van de Camino

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Mei 2016 | Spanje, Estella

Pamplona - Estella 61 km
Via de Camino de Santiago Pamplona uitgereden, dat was precies mijn route in het begin. Op dat tijdstip zijn ook de wandelaars op de Camino net op pad, dus het was vrij druk op dit aangelegde voet- annex fietspad. Toch maar op de rijweg gaan rijden. Bij het eerste dorp buiten Pamplona de Camino verlaten en mijn eigen route gegaan door een mooi stuk heuvelland (eigenlijk kleine bergen). Daar nog even een verdwaalde pelgrim weer de juiste weg kunnen wijzen.
Mijn route was prachtig, vooral het dal van de Rio Arga. Ik zeg dal maar heb toch ook nog flink geklommen. Helaas geen open cafés dus in één keer door naar het bekende Camino stadje Puente la Reina. Over de oude Romeinse brug het stadje in, en later ook weer uit. In Puente bakkie en picknick, en rondgekeken in de smalle straatjes. Veel overeenkomsten met de dorpjes die ik tot nog toe gezien heb hier. In dit geval wel enkele hele mooie gevels in de Calle Mayor, o.a. versiering onder de dakgoot wat ze hier wel vaker doen.
In de middag ging de route over de oude hoofdweg naar Estella, een stuk minder mooi want hij ligt nogal dicht op de snelweg hier en daar. Maar dan dacht ik aan de Camino wandelaars die dezelfde weg moesten lopen en dat lijkt mij veel vervelender dan op de fiets.
Hier in Estella aangekomen was het weer ook een stuk beter dan sinds Puente la Reina. Dus na het douchen gauw het terras op voor een verfrissing in de zon. Enkele kaarten geschreven want ik kon eindelijk Spaanse postzegels kopen hier. Nu nog even eten en morgen verder op weg naar Bilbao, waarbij ik mag beginnen met een flinke klim.

  • 16 Mei 2016 - 20:51

    Marian:

    Jaaaaaaa op naar Bilbao! Beetje om je heen kijken anders kom je te vroeg ;)
    De heuvels/bergen zijn inderdaad prachtig, respect dat je er doorheen fietst!

  • 16 Mei 2016 - 21:45

    Cor:

    Estella, is het Toledo van het noorden.

  • 16 Mei 2016 - 22:12

    Kees :

    Cor, ik ken Toledo van het zuiden niet dus daar kom ik niet verder mee. Hoewel, nu ik weet hoe Estella is, dan zou Toledo ongeveer net zo moeten zijn. In ieder geval vind ik Estella wel leuk en het terras was uitstekend. Dat telt ook, nietwaar?

  • 16 Mei 2016 - 22:16

    Kees :

    Hoi Marian, ik ben echt niet te vroeg in Bilbao. Morgen een hele pittige dag denk ik. En afhankelijk van hoever ik woensdag kom ga ik wel of niet langs de kust aan de golf van Biskaje. En het museum van de vrede in Guernica ligt ook nog te wachten op een bezoekje. Tot vrijdagavond!

  • 17 Mei 2016 - 09:14

    Sander:

    Leuk om te lezen Kees.
    Ben best jaloers op de mooie rit die je maakt.
    Veel plezier in Bilbao!

  • 31 Mei 2016 - 20:14

    Annekee:

    Zo'n leuke verrassing om een kaartje van je te krijgen Kees! Heb je de lijst met verjaardagen en trouwdagen soms bij je?

  • 31 Mei 2016 - 20:16

    Annekee:

    Schilderachtig, die oude brug naar die historische stad op de berg...!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 135845

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: