Windtunnel van de Rio Aragon - Reisverslag uit Lumbier, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Windtunnel van de Rio Aragon - Reisverslag uit Lumbier, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Windtunnel van de Rio Aragon

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

13 Mei 2016 | Spanje, Lumbier

Jaca - Lumbier 80 km
Na een lange rit schrijf ik dit verhaal in mijn kamer met uitzicht op een bergrug vol met windmolens. Is geen lelijk gezicht trouwens.
Vanaf Jaca naar hier is er eigenlijk maar één weg, en dat is de oorspronkelijke hoofdweg naar Pamplona over de vlakte waardoor de Rio Aragon stroomt. Op de stukken waar geen autosnelweg parallel ligt (men is hiermee overal bezig) is de weg behoorlijk druk. Maar de andere delen waren rustig. Deze route is ook de Camino de Santiago, zelfs voor de wandelaars die op grote stukken gewoon in de berm van deze drukke weg moeten lopen.
De route vandaag volgde dus grotendeels de Rio Aragon en was overwegend glooiend, op enkele zeer venijnige klimmen na. Waar ik meer last van had was de wind. Die was hard en recht van voren door het dal van de rivier. Daardoor kreeg ik af en toe het gevoel dat ik in een windtunnel reed!
Gelukkig bleef het droog en was er ook een en ander te zien onderweg. Bijvoorbeeld zo'n typisch Spaans dorp waarmee een berg is volgebouwd. In dit geval aan één kant, want de achterkant van de berg was leeg (zie beide foto's).
Een heel stuk ging ook langs een groot stuwmeer, het Embalse de Yesa. De oevers bestaan uit grote tufsteen bergen die tot in het water doorlopen; zie foto's. Ik dacht een bakkie te doen in een van de dorpjes die op de kaart langs deze weg en het stuwmeer staan. Echter in werkelijkheid zijn ze tot ruïne vervallen (ze staan niet onder water) en zat er geen enkel leven meer in.
Uiteindelijk ben ik na een paar maal de nieuwe autoweg gekruist te zijn in Lumbier neergestreken. Dit is een goed uitgangspunt om morgen Pamplona te bereiken. Dan neem ik wel een binnenweg niet zo dicht langs de autoweg.

  • 13 Mei 2016 - 19:19

    Kees Schmitz:

    Cor, ik heb vandaag Puente la Reina de Jaca aangedaan. Daar hebben ze ook een brug maar niet bijzonder. En het dorp is echt helemaal niets aan. Misschien toch maar langs de echte Puente la Reina komende week.

  • 13 Mei 2016 - 19:55

    Cor:

    Dat was dan niet het goede Puenta la Reina!!!
    Ben benieuwd.

  • 13 Mei 2016 - 23:36

    Ria:

    Zo n fiks windje tegen maakt het wel zwaar toch heb je nog 80 km gehaald dat Is veel. Wij zijn solidair want hier waait het ook hard.

  • 14 Mei 2016 - 08:37

    Sandra:

    Lieve Kees,
    Leo en ik hebben een paar jaar geleden een wandeltocht gemaakt door het gebied waar jij nu fietst. Erg indrukwekkend! Merk je dat je Spaans vooruit is gegaan t.o.v. je vorige reis?
    Wij hebben genoten in Engeland. Sneeuw, hagel, maar ook een zonnetje. Het was weer een feestje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 136266

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: