Lelie-van-dalen - Reisverslag uit Castelnau-d'Estrétefonds, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Lelie-van-dalen - Reisverslag uit Castelnau-d'Estrétefonds, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Lelie-van-dalen

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Mei 2016 | Frankrijk, Castelnau-d'Estrétefonds

Montauban - Castelnau d'Estrétefonds 47 km
Vandaag de hele dag met een lelie-van-dalen op m'n fiets rond gereden. Hoe dat zo? Bij de bakker in de buitenwijk waar ik als eerste actie vandaag een baguette ging halen, stonden een paar jongelui bloemetjes te verkopen. 1 Euro voor één takje lelie-van-dalen. De opbrengst is voor hen zelf of voor een goed doel (Rode Kruis o.a.). Ik heb de mijne bij een jonge meid gekocht die er erg blij mee leek te zijn. Dat is blijkbaar een traditie hier op 1 mei, want ik ben het de hele dag overal tegengekomen.
Ik zat al snel in het centrum van Montauban waar het op zondag en ook nog 1 mei (algemene feestdag hier) nog zeer rustig was. De zon scheen lekker en ik kwam uit op de Place National: een besloten plein met rondom arcades waar inderdaad diverse cafés in zaten. Dus goed begin met bakkie in de zon. Het bijzondere aan deze arcades is dat het een galerij met dubbele zuilenrij is, dat zie je niet vaak. Het deed me denken aan Salamanca, hoewel de Plaza Mayor daar veel mooier is.
Nog even de stad doorgewandeld. Ik vond het niet bijzonder en, hoe kan het anders, overal erg stil. Op één samenscholing voor 1 mei na. Een heerlijke salade verorberd (Ria, de kelner kwam uit de buurt van Dinajpur, leuk hè) en op het stalen ros gesprongen.
De rit voerde over de vlakte waar de Tarn door stroomt, dus grotendeels vlak met tegen het einde enkele hellingen.
De dag als geheel heb ik toch wel als saai ervaren. Maar zulke dagen zitten er nu eenmaal ook tussen. In ieder geval heb ik van hier een goede uitvalbasis om morgen al na een paar kilometer de drukke wegen naar Toulouse achter me te laten.

  • 01 Mei 2016 - 21:39

    :

    Marijke, het heeft inderdaad wel iets weg van Italië, in ieder geval mediterraans. In de architectuur zie ik ook regelmatig spaanse elementen terug.

  • 01 Mei 2016 - 21:44

    Theo:

    Wij hebben onze buurvrouw (Paulette) in Frévent vandaag lelietjes can dalen gebracht. Ze kan wel een opsteker gebruiken, want haar man jrijgt mirgen weer een hart-operatie.

  • 02 Mei 2016 - 08:38

    Marian Van Kalmthout:

    Leuke gewoonte. Bloemen uitdelen oo 1 mei . In Griekenland vorig jaar hadden ze bloemenkransen voor in het haar. Hier in Verona weinig gemerkt van 1 mei, behalve dat de musea de eerste zondag van de maand maar €1 waren. Dat hebben we gedaan, prachtige stad, vandaag weer lekker fietsen.

  • 02 Mei 2016 - 11:24

    Patricia Van Dijk:

    Hoi Kees,

    Wat een leuk verhaal zeg. Lelietje van Dalen is al jaren mijn favouriete bloempje. Ze geuren heerlijk en ik pluk dan vaak een bosje voor bij mijn nachtkastje. Dan heb je de hele nacht een heerlijke fris ruikende slaapkamer.
    Toen wij vorig jaar van moestuin veranderde, was ik bang dat ik de komende jaren geen eigen kweek meer zou hebben. Immers op een nieuwe tuin moet alles weer gepoot en opgekweekt worden. Bij het uitscheppen van onze pioenroos en andere struiken hebben we toch wat lelietjes mee omgewoeld. En zie nu op de nieuwe tuin, staan er zeker 25 plantjes al bijna in de bloei. Dus ook dit jaar weer een vaasje naast mijn bed. Zelf hebben we ook nieuwe plantjes er bij gezet. Dat wordt een jaar wachten maar dat is het waard. en als we langs mijn geliefde Zeist rijden, dan staan er honderden in het Zeisterbos straks in bloei. Daar komen ook onze lelietjes ooit vandaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 136066

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: