La Vallée de Célé - Reisverslag uit Cabrerets, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu La Vallée de Célé - Reisverslag uit Cabrerets, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

La Vallée de Célé

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 April 2016 | Frankrijk, Cabrerets

Figeac - Cabrerets 49 km
Vanmorgen bij een lekker zonnetje door de vallei van de Célé gemeanderd. Een ongelooflijk stille weg door een schitterende vallei. Een makkelijk te fietsen route met vooral vals plat op en neer.
In het begin was de vallei nog breed, maar het tweede gedeelte werd steeds smaller en doken de rotswanden op. In de weinige dorpjes leken de huizen tegen de rotsformaties aangeplakt en soms was dat ook zo. Dan maakte de rotswand deel uit van het huis.
Ook hier in Cabrerets is dat het geval (foto met beekje). Een enorme rotswand stijgt ver boven het dorp uit. Ik kwam hier al vroeg in de middag aan, zoals ik ook gehoopt had, want nu had ik tijd zat om naar de grotten van Pech-Merle te gaan. Een wandeling van 1 km over rotspaadje bergop.
Precies op tijd om bij een groep aan te sluiten voor de rondleiding. De grot is in 1922 ontdekt door André David (16jr) en heeft uiteraard de bekende pegels, punters, pilaren en gordijnen. Maar daarnaast ook ronde schijven gevormd door de kalkafzetting. Het belangrijkste zijn echter de minstens 25.000 jaar oude wandtekeningen. Ooit gemaakt door de Cro-Magnon (een homo sapiens) met zwarte en rode stof. Ik moet zeggen dat veel van deze schetsen zeer goed herkenbaar waren wat het moest voorstellen: mammoet, bison, steenbok en ook de mens zelf. Er waren ook een paar handen die gemaakt waren zoals wij vroeger een spatwerkje maakten.
Na de afdaling over hetzelfde rotspaadje nog even het dorp bekeken en terug naar het hotel. Ik kan tevreden terugkijken op een geslaagde èn droge niet zo koude dagen.

  • 28 April 2016 - 20:01

    Kees Schmitz:

    Leo, met korte mouwen of broek heb ik nog niet kunnen fietsen. Hopelijk komt dat gauw. Maaaaar vandaag onderweg op het terras zonder jasje in korte mouwen een bakkie gedaan. Daar heb ik heerlijk van genoten!!

  • 29 April 2016 - 11:31

    Tom Van Den Beld:

    Dag, Kees,

    Wat een verrassing! Een kaart van de Puy-de-Sancy! Wat attent van je. Ik zie dat je nog steeds geniet van je tocht en mooie dingen ziet. Slaat de vermoeidheid nog niet toe? of is het precies andersom: naarmate je verder gaat, krijg je steeds meer energie?
    Ik blijf je volgen! Bonne route!

    Tom

  • 29 April 2016 - 17:14

    Theo:

    Mooie plaatjes, Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 136034

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: