Over de tenen van de Pyreneeën - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Over de tenen van de Pyreneeën - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Over de tenen van de Pyreneeën

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

23 Juli 2010 | Frankrijk, Arthez-de-Béarn

Na wat inkopen gedaan te hebben op de markt van St Palais op pad voor de rit van vandaag. Het weer was beter dan gisteren: grijze wolkenpartijen met een zonnetje ertussen en de laatste heeft ’t uiteindelijk gewonnen. Dus heerlijk fietsweer vandaag en een lekker warm zonnetje voor op het eerste terras in Sauveterre-de-Béarn, zo’n typisch Frans dorp. De weg er naartoe en er vandaan was nog niet afgesloten, maar alles stond klaar om dat wel te doen. Dat was omdat in het volgende stadje 10km verderop, Salies-de-Béarn, de start van de Tour-etappe van vandaag zou gaan plaats vinden. Die start was voor mijn schema aan de late kant, bovendien wilde ik niet het risico lopen helemaal vast te komen zitten in dat circus van de Tour, want dan zou ik vandaag niet ver meer komen. Dus ben ik onderlangs dat stadje gegaan.
De hele dag was het op en af. Echt hoog is het hier niet meer maar er liggen veel hele venijnige klimmetjes die maken dat je aan het eind van de dag toch flink moe bent.
Maar het was wel een leuke weg om te fietsen, met een mooi Frans platteland om je heen. En op de toppen van de heuvels kon ik genieten van de uitzichten tot aan de Pyreneeën, hoewel die ’s morgens grotendeels nog in de wolken verstopt zaten.
Vlak voor de lunch was ik een klein weggetje ingeslagen om zo door te kunnen steken naar mijn einddoel van vandaag. Dit weggetje werd steeds slechter totdat het volkomen onverhard was en er alleen grindslag lag, en toen ging het nog steil omhoog ook. Uiteindelijk moest ik van de fiets om niet om te vallen, en de fiets omhoog duwen. Dat valt ook niet mee met die bepakking. Bovenop geluncht en daarna nog een klein stukje onverhard voor ik bij de gewone weg was. Die opgegaan en tien minuten later stond ik weer op dezelfde weg als waar ik dat kleine weggetje was ingeslagen, maar nu ongeveer 500m verder. Ik was dus even eerder op een weg beland die niet op de kaart staat.
Daarna was het vrij gemakkelijk om in Arthez-de-Béarn te komen. Hier heb ik mijn tentje opgezet, die nog steeds nat was van de laatste camping in Spanje, maar hier snel droogde in de zon en de wind.

  • 24 Juli 2010 - 10:06

    Marijke En Ton:

    Wat een prachtige tijd heb jij toch meegemaakt en ook nog prachtige foto's en dagboek bijgehouden zodat wij mee konden genieten, nog eventjes en je bent weer samen met je vrouwtje, geniet er samen nog lekker van, ik ben benieuwd of je dagboek dan nog doorgaat haha.

    Groetjes

  • 24 Juli 2010 - 19:00

    Annekee:

    Hoi Kees,
    dit wordt het laatste bericht dat ik je stuur terwijl je bezig bent aan je fietstocht. Wij vertrekken morgenochtend vroeg naar Rusland! Waar het zeer, zeer heet is... Ik wil je bedanken voor het mogen meegenieten van je prachtige tocht. Het was vaak alsof we een beetje met je mee konden rijden en ik voelde me bij je beschrijvingen alsof ik ook daar fietste door die zonnige Franse/ Spaanse/ Portugese bergdorpen en tussen de olijfboomgaarden! Ik wens je goede laatste
    fietsdagen, en voor jou, Ria en Eva een heel fijne vakantie!
    Veel liefs voor jullie allemaal.

  • 25 Juli 2010 - 09:40

    Cor En Corrie:

    Dag Kees,
    Tocht volbracht. Wij hebben meegenoten, vanuit de luie stoel. Je hebt veel gezien en beleefd. Ik merk echter dat je ook nog veel hebt gemist. Een goede reden om je voor te bereiden op nog zo'n tocht.
    Groeten,
    Cor en Corrie

  • 25 Juli 2010 - 10:27

    Marian Van K.:

    In Sauveterre de Bearn zijn wij verschillende keren geweest,toen de jongens nog beginners wildwatervaren waren hebben ze daar cursus gehad.
    Het is daar ook heerlijk fietsen.
    Nou,je bent er bijna, wat zal dat een vreemd gevoel zijn.
    Met Ria zal je vast ook gaan fietsen, hou je je een beetje in dan?
    Fijne laatste 2 weken gewenst met Ria.
    groeten Paul en Marian

  • 25 Juli 2010 - 12:07

    Ben En Anneke:

    Nog even volhouden en dan ben je weer bij je vrouwtje.Nog even lekker samen genieten. Het zal afkikken worden voor je.
    Bedankt dat we mee hebben mogen genieten v
    an alles wat je hebt beleefd. Je hebt het toch maar voor elkaar gekregen. We hebben bewondering voor je.

  • 26 Juli 2010 - 07:17

    Rick:

    Ha Kees,

    Wat heb je toch weer een hoop meegemaakt terwijk in Griekenland was. Het best leuk je dagboek maar als je 2 weken weer moet inhalen, ben je toch een tijdje bezig. Nog veel plezier de laatste dagen. Groeten Rick

  • 26 Juli 2010 - 13:28

    Marga:

    zoals rick al zei ik ben 3 weken weg geweest en dan moet je wel een boel lezen.... Maar niet erg hoor ik geniet lekker mee. 2 oktober is er weer een spinningmarathon van 5 uur maar dat hou je nu makkelijk in je eentje vol... Blijf lekker genieten . Wanneer is de planning dat je weer terug bent???

  • 26 Juli 2010 - 20:12

    Jos En Patricia:

    Ha Kees,

    Nou we hebben je verhalen weer allemaal gelezen. Het was een hele klus maar wel erg leuk om te lezen. Als ik dit schrijf zijn de dames er al en heb je nu vakantie. Dus ook eens even rust. Geniet ervan. Liefs Jos en Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 136063

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: