Treinreisje - Reisverslag uit Altsasu, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Treinreisje - Reisverslag uit Altsasu, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Treinreisje

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

19 Juli 2010 | Spanje, Altsasu

Vandaag de spullen iets anders ingepakt, zodat het gemakkelijk was om de trein in en uit gaan. Na het ontbijt werd het wachten totdat mijn trein zou gaan vertrekken, en dat was pas iets na half twee. Dus dan ga je naar het leukste plekje dat je weet, de Plaza Mayor, om daar te genieten van je koffie en een krantje. Maar er viel daar nog meer te zien, want alles werd in gereedheid gebracht voor de ontvangst en huldiging van Del Bosque, de Spaanse voetbalcoach, die blijkbaar een inwoner van Salamanca is. Helaas kon ik de huldiging zelf niet zien omdat mijn trein rond die tijd zou vertrekken; dat feestje had ik wel graag willen meemaken.
Op het station had ik nog alle tijd om rond te hangen, maar ruim voor vertrek kwam de trein binnenrijden zodat ik fiets en bagage kon inladen. De eerst rit bracht me tot Valladolid in een vrij luxe trein. Hier moest ik eruit en wachten op mijn volgende trein. Overstappen was een makkie want gewoon hetzelfde perron. Na een biertje kwam de wat minder luxe trein voorrijden. In deze trein kon ik zelfs een sudoku bijna niet invullen door het hevige geschud. Maar hij bracht me wel naar waar ik heen moest. Hierover ontstond nog enige verwarring want ik had twee kaartjes één tot Vitoria en een vervolgkaartje tot Alsasua, maar in Salamanca hadden ze gezegd dat ik kon blijven zitten. De conducteur zei dat de trein maar tot Vitoria ging. Dat was zo voor dat treinnummer, maar in Vitoria werd mijn trein gewoon een ander treinnummer en kon ik toch blijven zitten. In Palencia verandert de trein van rijrichting en ik begreep eerst niet wat een Spaanse mevrouw achter mij zei . Maar het blijkt dat je de leuning van je stoel moet omklappen en dan reis je gewoon weer met je neus naar voren. Heel handig systeem vind ik, en grappig als ineens iedereen aan de stoelen staat te morrelen.
Het landschap onderweg vernaderde danig. Na Salamanca waren het voornamelijk graanheuvels, maar voorbij Burgos werd het bergachtig en daarna steeds hoger en groener. Ook het dorp hier ziet er anders uit dan wat ik de laatste weken heb gezien. Morgen maar eens echt bekijken.
Het hotel had ik gisteren via internet geboekt. Toen ik voor de deur stond bleek het een selfservice te zijn met een incheck-automaat voor de deur om binnen te kunnen komen. Geen probleem zou je zeggen, maar wel dus. Het computerscherm annex touchscreen was door de zon voor de helft zwart geworden. Ik kon dus niet zien wat ik moest doen of wat ik intikte (heb ’t wel even geprobeerd maar dat werkte van geen meter). Dan maar bellen en de beheerder was erbinnen tien minuten, dus al met al zat ik rond half negen vanavond in Alsasua (ook wel Altsasu geheten) aan de pizza in het restaurantje naast het hotel.
De treinreis, waar ik toch een beetje tegenop zag (gezien de verhalen van andere mensen), was erg meegevallen. Nu ben ik in een totaal andere hoek van Spanje, waarin ik nog maar een paar dagen zal rondfietsen.

  • 20 Juli 2010 - 06:59

    Ria :

    wat leuk dat die coach uit salamanca komt en nog gehuldigd werd. Toevallig dat jij daar net was.
    veel plezier in Baskenland.Ria

  • 20 Juli 2010 - 18:01

    Judith:

    Hoi Ome Kees,
    Dan zitten ze nu vlqk bij elkqqr in de buurt. Ik ben nu ik het Franse gedeelte van Baskenland. Na Berlijn en Geneve hier vanmorgen aan de surfkust aangekomen. Misschien nog even langs in San Sebastian of Bordeaux voordat ik naar parijs ga. Veel plezier nog!

  • 20 Juli 2010 - 20:56

    Judith H:

    Ha ome Kees

    vind het altijd heerlijk om met de trein te reizen. Voorbij schietende landschappen, lekker schommelen, in jouw geval dus schudden.

    Ik ga de rest van je blogs weer eens lezen, ik loop aardig achter...

    Liefs Judith

  • 21 Juli 2010 - 16:39

    Anne-Rose:

    Hoi Geniet nog lekker
    groetjes Anne-Rose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 136274

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: