Weekendje Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Weekendje Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Weekendje Salamanca

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Juli 2010 | Spanje, Salamanca

Zaterdagmorgen begonnen met wat praktische zaken zoals een kaart van Noord-Spanje kopen en naar de treinen informeren. Daarna neergestreken op de prachtige Plaza Mayor op een terras vlak naast het stadhuis waar de bruidsparen af en aan kwamen. Heerlijk gezeten, maar het was nog niet druk op het plein; te warm op de meeste terrassen. De rest van de dag besteed aan het rondwandelen door alle gezellige straatjes en leuke pleintjes. Onderweg genietend van de mooie gebouwen. Ook even een bezoek gebracht aan het Casa de las Conchas, voordat ik een paella ging eten. Het was zo’n negen uur en de stad werd steeds drukker. Dus ik naar de Plaza Mayor getogen en ja hoor daar barstte het van de mensen, flanerend of genietend op een terras. Ik heb mij daar tussen gevoegd, en met een lekker bakkie en een goed glas wijn de schemering en nacht afgewacht. Het plein is dan reuze leuk om te zien. Op weg naar het hotel een hele tijd blijven staan kijken naar een straatartiest die een leuke show met diabolo en éénwielertje weg gaf. Om middernacht terug in het hotel en zondagmorgen lekker uitgeslapen.
Het eerste bezoek zondag was de kerk van San Esteban, waar ik toevallig langs kwam, maar hij was mooi van binnen. Na een flinke rondwandeling zodat ik over de Romeinse brug weer de stad in kon komen, ben ik maar eens gaan lunchen in een leuke parkje, de Huerto de Calixto. Heerlijk in de schaduw want het was flink warm vandaag.
Het volgende bezoek was aan het Museo de Art Deco & Art Nouveau. Het gebouw is echt schitterend, zowel van binnen (foto’s mocht niet) als van buiten. Het bezoek vond ik erg leuk, want het was eens iets heel anders om te bekijken dan kerken en oude gebouwen. Leuke kunst van allerlei aard, en ook heel herkenbaar. Het café daar was in dezelfde stijl ingericht en dus goed toeven.
Eenmaal weer buiten moest toch de kathedraal eraan geloven. Of eigenlijk twee, want ze hebben de nieuwe tegen de oude aan gebouwd, hetgeen je binnen goed kunt zien. De oude zag er qua bouw en aankleding heel anders uit dan de nieuwe, die veel meer op andere kerken lijkt.
Na drie bezoeken vond ik het welletjes en heb ik in de kroeg de finish van de Tour de France afgewacht.
Vanavond nog eten, tas inpakken en even langs de Plaza Mayor, om morgen voldaan de trein naar het Baskenland te kunnen nemen. Ik heb hier in Salamanca een prima weekend gehad, en ondanks de vele eerdere bezoeken aan steden is het me hier goed bevallen en lekker relaxed rondgezworven.

  • 18 Juli 2010 - 18:17

    Jos Van Dijk:

    Ha Kees,

    Zo mag ik het horen, lekker genieten van de omgeving en het eten en drinken.

  • 18 Juli 2010 - 18:29

    Anneke Van Dijk:

    Hoi Kees
    Aller eerst bedankt voor de mooie kaarten die je gestuurd heb.
    Wat een prachtige plaatjes heb je weer genomen ook de plaza in het donker met die verlichting.
    Wij waren in het weekend op een andere plaza het vrijthof in Maastricht en hebben daar genoten van Andre Rieu.Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de plazas daar met de mooie gebouwen.
    Je heb daar toch wel wat mee gekregen van het wk zeker met spanje als wereld kampioen.
    En is het goed fietsen in die hitte want de warmte hier boven de 30 graden doe je toch niet veel.
    Nou nog een paar dagen dan kan je verder met Ria vakantie gaan vieren.
    Nog veel succes en met Ria nog een plezierige vakantie.
    groetjes Anneke

  • 18 Juli 2010 - 21:02

    Ria:

    Nu de spaanse trein eens ervaren, spannend hoor.
    veel plezier in Baskenland. liefs Ria

  • 18 Juli 2010 - 21:15

    Marian:

    Hey pappie!
    Ik kreeg vandaag weer een kaartje binnen, erg leuk!:)
    Salamanca ziet er erg leuk uit zeg, sfeervol.
    Trein ze morgen, veel liefs Marian

  • 19 Juli 2010 - 05:32

    Marijke En Ton:

    Wat ziet het er geweldig mooi uit in Salamanca, prachtige foto's, geniet ervan en een goede treinreis naar het Baskenland en heel veel plezier met Ria op jullie gezamenlijke vakantie de laatste paar weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 136046

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: