Lange tocht door agrarisch gebied - Reisverslag uit Alvito, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Lange tocht door agrarisch gebied - Reisverslag uit Alvito, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Lange tocht door agrarisch gebied

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

07 Juli 2010 | Portugal, Alvito

Na het behalen door Nederland van de WK-finale en een goede nachtrust in het paradijsje Maravilhas was ik vanmorgen weer vol energie. Het was flink bewolkt met een zacht briesje, heerlijk weer om te fietsen en (nog) niet heet. Het eerste uur de kurkeiken verruild voor een stuwmeer en daarna voor graanvelden, waarop het stro werd binnen gehaald. Hier en daar afgewisseld met weiland met koeien. Na de eerste koffiestop brak de zon door en werd het gaandeweg warmer, maar niet zo heet als gisteren. Ik was inmiddels in wat vlakker gebied beland, waardoor het fietsen gemakkelijker ging en ik flink opschoot, ook omdat de wind in de goede hoek stond. Het gebied had niet veel variatie meer in landschap, naast de graanvelden kwamen er ’s middag nog zonnebloemen en olijfbomen bij. Dus qua landschap niet heel interessant, maar de dorpjes waar ik doorheen kwam zagen er wel leuk uit. Lage huisjes veelal wit met een kleurtje erbij. De rijkdom straalt er niet vanaf, zal ik maar zeggen. Ik denk dat de mensen het hier niet heel goed hebben.
Bij de lunch in Ferreira do Alentejo had ik er al 75 km op zitten en werd de keuze of daar een slaapplek zoeken of doorrijden naar Alvito 30 km verderop. Voor het laatste gekozen want met 10 km per uur zou ik nog voor zessen daar kunnen zijn, en dan had ik een goede startpunt voor morgen.
Om een uur of vijf kwam ik in Alvito aan, maar toen was ik ook wel echt moe; echter niet zo afgeserveerd als gisteren. Een kamer bij een schattig oud vrouwtje, die me na het douchen nog even naar een café bracht waar ik ook kon eten (het bleek familie van haar). Voor het eten een rondwandelingetje door het dorp waar de aandacht vooral op de klokkentoren en het kasteel is gericht. In dat kasteel, midden in het dorp, zit een pousada, een door de overheid gerund hotel in markante gebouwen. Nieuwsgierig als ik ben heb ik geïnformeerd wat een kamer daar kost. De man was heel vriendelijk en na enig gezoek op zijn computer bleek dat een kamer normaal € 240 per dag kostte, maar met de actie van die dag was het nog maar €90. Ik was al blij met mijn kamer van € 25 bij dat vrouwtje.
’s Avonds onder het eten Duitsland van Spanje zien verliezen, dus ik weet wie er zondag in de finale staan. Of ik ‘m ga zien????

  • 08 Juli 2010 - 20:15

    Cees Valstar:

    Beste Kees, ik bewondering voor hetgeen je aan het presteren bent op fiets.
    Veel succes nog en ik blijf je volgen.

    groetjes Cees(spinning)

  • 09 Juli 2010 - 08:35

    Ria:

    het ziet eruit alsof het inderdaad heel erg heet is daar, zo dor landschap. gr Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 136223

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: